لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

جنجال مقایسه اسرائیل با نازی‌های آلمان


ژنرال یائیر گولان، معاون رییس ستاد کل ارتش اسرائیل
ژنرال یائیر گولان، معاون رییس ستاد کل ارتش اسرائیل

در اسرائیل از شامگاه چهارشنبه، پانزدهم اردیبهشت آیین‌های یادبود کشته‌های یهودی هولوکاست در دوره حکومت نازی‌ها در حال برگزاری است اما این بین، سخنان دو نفر از بلندپایه‌ترین مقامات نظامی این کشور که به قیاس تلویحی میان عملکرد اسرائیل با نازی‌ها تعبیر شده، جنجال آفریده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال یائیر گولان، معاون رییس ستاد کل ارتش این کشور در سخنانی در افتتاحیه آیین‌های یادبود هولوکاست گفت که «از پدیدار شدن نشانه‌هایی مشابه رخدادهای دوران پیش از نازی‌ها در اروپا» و «تشدید این نشانه‌ها در دوره اخیر» در اسرائیل بر خود می‌لرزد.

این نظامی ارشد اسرائیلی در سخنان خود افزود: «اگر چیزی وجود دارد که ترسناک‌تر از خاطره هولوکاست باشد، تکرار روندهای دلهره‌آور اروپا و آلمان پیش از نازی‌ها، در شرایط کنونی اسرائیل است.»

به گفته ژنرال گولان، «مواردی مشابه حوادث نود سال قبل، اکنون نزد ما در سال ۲۰۱۶ مشاهده می‌شود».

این اظهارات موج انتقادات را متوجه ژنرال گولن کرد تا جایی که وی روز پنجشنبه، شانزدهم اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که قصد او مقایسه ارتش اسرائیل با آلمان نازی نبوده، و افزود که «چنین مقایسه‌ای فاجعه است و هیچ پایه و اساسی ندارد».

ساعتی پس از سخنان معاون ستاد ارتش این کشور، نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «بیت یهود» در حساب توییتر خود نوشت: «قبل از آنکه انکارکنندگان هولوکاست زیر پرچم سخنان اشتباه ژنرال گولان بایستند و پیش از آنکه خدای ناکرده سربازان ما را آن هم با مجوز افرادی بلندپایه، با نازی‌ها مقایسه کنند، باید گفت که معاون رییس ستاد کل ارتش با این اظهارات مرتکب خطا شده و باید آن را جبران کند.»

به نوشته هاآرتص، آیلت شاکد، وزیر دادگستری و عضو حزب «بیت یهودی»، نیز روز پنجشنبه گفت، معاون ستاد کل ارتش «گیج» بوده و اظهاراتش «عدم درک درست حقایق و خوار شمردن هولوکاست است».

با وجود این انتقادها، رهبران اپوزیسیون اسرائیل، از ژنرال گولان حمایت کردند. اسحاق هرتسوگ، رهبر «اتحاد صهیونیستی» به هاآرتص گفت که ژنرال گولان یک فرمانده «شجاع» است و «اوباشی که ضمن فحاشی صدای فریادشان علیه او بلند شده باید بدانند که او اخلاق‌مدار است و مسئولیت نشان داده است».

خانم زهابا گال اون، رهبر حزب چپ «مرتص»، نیز به هاآرتص گفته است، «سخنان معاون ستاد کل ارتش، عمق اختلاف میان فرماندهی ارتش با کادر سیاسی (دولت) را نشان می‌دهد؛ دولتی‌ها ارتش را به تحریک وادار کرده و ارزش‌های ارتش را متزلزل می‌کنند».

اشاره این سیاستمداران اسرائیلی به عملکرد ارتش این کشور در واکنش به خشونت‌های هفت ماه اخیر فلسطینی‌ها علیه اسرائیلیان است.

ژنرال آیزنکوت، فرمانده کنونی ارتش اسرائیل چندی پیش به سربازان تذکر بود «هر بامداد و هر شامگاه یک خشاب گلوله را بر سر یک دخترک ۱۳ ساله چاقو یا قیچی بدست در خیابان خالی نکنند بلکه باید تلاش کنند این مهاجمان را دستگیر کنند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در سالروز قربانیان هولوکاست، اظهارات ژنرال بنی گانتز نیز که رییس پیشین ستاد کل ارتش است، انتقاد راستگرایان اسرائیلی از او را شدت بخشیده است.

ژنرال ذخیره گانتز در مصاحبه به مناسبت سالروز خاطره شش میلیون کشته یهودی در هولوکاست گفته بود، مادرم که از رهایی یافتگان فجایع نازی‌هاست، تابستان ۲۰۱۴ که جنگ ارتش اسرائیل و حماس در غزه در جریان بود، به من تذکر می‌داد که با وجود جنگ، ارتش اسرائیل باید بگذارد محموله‌های غذایی به غزه برسد.

اشاره آقای گانتز به شرایطی بود که نازی‌ها از رسیدن آب و غذا و امکانات دیگر به گتوی محصور ورشو و سایر مناطقی که یهودیان را در آن به کار اجباری تا سوزاندن وادار می‌کردند، جلوگیری می‌کردند و بسیاری از آنها می‌مردند.

راستگرایان اسرائیل با انتقاد از ژنرال گانتز گفته‌اند او با این اظهارات عملاً ارتش اسرائیل را که زیر فرماندهی خود او بود در رابطه با جنگ تابستان دو سال پیش با نازی‌ها مقایسه کرده است.

دو هفته پیش ریاض منصور، ناظر دایم فلسطینی در سازمان ملل در پی درگیری لفظی با دانی دنون، سفیر اسرائیل در این سازمان، به طور تلویحی، عملکرد اسرائیل را با رفتار آلمان نازی قابل قیاس دانست.

آقای منصور گفته بود «همه استعمارگران و اشغالگران، و از جمله آنها که قیام ورشو را سرکوب کردند، ملل به پاخاسته را تروریست می‌نامیدند».

اشاره این مقام ارشد فلسطینی به خیزش یهودیان درگتوی محصور ورشو در برابر نازی‌ها بود؛ آن قیام سرکوب شد اما آن خیزش به عنوان نقطه قوتی برای یهودیان ماندگار شد.

ناظر دایم فلسطینی‌ها گفته بود، فلسطینی‌ها نیز «حق مشروع دارند در برابر اشغالگری مقاومت کنند و زدن انگ تروریستی به همه آنها محکوم است».

آیین‌های یادبود هولوکاست بر اساس مصوبه سال ۲۰۰۵ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جهان در روز ۲۷ ژانویه، سالروز آزادی اردوگاه مرگ آشویتس برگزار می‌شود اما در اسرائیل از ده‌ها سال پیش این آیین‌ها طبق تقویم عبری و یک هفته قبل از سالروز استقلال شروع می‌شود.

XS
SM
MD
LG