لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

بنیامین نتانیاهو بار دیگر مامور تشکیل دولت در اسرائیل شد


دو هفته پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل که برنده قطعی نداشت، رئیس جمهوری اسرائیل روز سه‌شنبه، هفدهم فروردین، اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو را به تشکیل دولت جدید موظف می‌کند.

مکلف شدن آقای نتانیاهو به تشکیل دولت جدید در حالی است که در فاصله نه چندان دور از ساختمان‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری اسرائیل، محاکمه بنیامین نتانیاهو در دادگاه استان اورشلیم در جریان است.

رئوون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، در سخنان ظهر روز سه‌شنبه خود اعلام کرد که آگاه است که محاکمه بنیامین نتانیاهو، در محول کردن وظیفه تشکیل دولت جدید به رهبر حزب لیکود، شاید نامناسب باشد اما او «چاره‌ای ندارد جز آن که به بخت احتمال تشکیل دولت از سوی سیاستمداری که شاید توان بیشتری برای انجام این وظیفه دارد، توجه کند».

رئوون ریولین روز دوشنبه با نمایندگان ۱۳ حزبی که در این دوره از انتخابات شماری از ۱۲۰ کرسی مجلس اسرائیل را به خود اختصاص دادند، دیدارهای جداگانه انجام داد تا توصیه آنها را در مورد مکلف کردن یکی از سیاستمداران به تشکیل دولت جدید بشنود.

۵۲ نماینده به آقای ریولین گفته بودند که بنیامین نتانیاهو را مامور تشکیل دولت کند در حالی که تنها ۴۵ تن، از یائیر لاپید، رهبر جناح مخالفان آقای نتانیاهو، برای احراز این پست حمایت کردند.

طبق قوانین اسرائیل، هرچند مردم نمایندگان کنست را انتخاب می‌کنند، اما تشخیص رئیس جمهوری در محول کردن کار تشکیل دولت به یکی از سیاستمداران که بخت بیشتری برای تشکیل ائتلاف دارد، نخست وزیر را عملا تعیین می‌کند.

در نخستین واکنش به تصمیم آقای ریولین، یائیر لاپید گفت: «رئیس جمهوری وظیفه قانونی خود را انجام داد و چاره‌ای نداشت، اما محول کردن تشکیل دولت به بنیامین نتانیاهو، لکه ننگی بر پیشانی اسرائیل است.»

آقای لاپید افزود که این «رسوایی شرم‌آور»، اسرائیل را به عنوان کشوری که از قانون‌مداری به دور است، جلوه خواهد داد.

همه دولت‌های اسرائیل در بیش از چهار دهه گذشته ائتلافی از احزاب متعدد بوده‌اند.

در انتخابات پارلمانی که روز سوم فروردین برگزار شد و چهارمین انتخابات در دو سال گذشته بود، جناح راست و مذهبیون ۵۲ کرسی و جناح مخالفان ادامه نخست وزیری، شامل چند حزب راست، میانه و چپ و عرب‌های اسرائیلی، ۵۷ کرسی به دست آوردند.

حزب راست یامینا به رهبری نفتالی بنت که هفت کرسی دارد، از رئیس جمهوری اسرائیل خواسته بود که نخست وزیری را به آقای بنت محول کند.

منصور عباس، رهبر یک حزب تازه تاسیس عرب‌های اسرائیل به نام «موحده»، که چهار کرسی به دست آورده، گفته بود که آماده حمایت از هر نوع دولت است مشروط به این ‌که امتیازات مورد نظر این حزب برای رفاه عرب‌های ساکن کشور را بگیرد.

رئیس جمهوری اسرائیل با تاکید بر واژه «شاید» گفت در این وضعیت بغرنج، آقای نتانیاهو شاید تنها اقبال کمی بیشتر برای تشکیل دولت دارد و لذا این امر را به او محول کرده است.

طبق قانون، آقای نتانیاهو باید در ۲۸ روز آینده دولتی را معرفی کند که مورد حمایت حداقل ۶۱ نماینده کنست، نیم به علاوه یک، باشد. در صورت عدم توفیق او، این مهلت ممکن است دو هفته دیگر هم تمدید شود.

همزمان با این تحول سیاسی، مرحله سخت «اثبات اتهامات» وارده به بنیامین نتانیاهو در سه پرونده «فساد، خیانت در امانت و ارتشا» در دادگاه استان اورشلیم، روز سه‌شنبه وارد دومین روز خود شد.

ایلان یهوشواع، مدیر کل پیشین سایت خبری «والانیوز» در آغاز شهادت خود گفت که پس از انتشار گزارش‌های خبری در خصوص مطالبی که در نشست روز دوشنبه دادگاه در مورد بنیامین نتانیاهو و همسرش بیان کرد، پیام‌های تهدیدآمیز «مرگ» دریافت کرده و پلیس را در جریان گذاشته است.

آقای یهوشواع «شهادت» داده بود که زوج نتانیاهو و یائیر، پسرشان، حساسیت زیادی به مطالب انتشاریافته در مورد انتشار مطالب مرتبط با آنها نشان می‌دادند و دخالت زیادی در این باره می‌کردند.

ایلان یهوشواع گفته است که مراجعات زوج نتانیاهو به او برای مداخله در مطالب منتشره در یک هفته با تمامی مراجعات سیاستمداران دیگر در طول سا‌ل‌هایی که او مدیر کل این سایت خبری بود، هم‌وزن بود.

در نشست روز دوشنبه دادگاه، بنیامین نتانیاهو با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و سارا نتانیاهو به ری سول‌جو، همسر کیم جونگ اون تشبیه شدند.

آقای نتانیاهو شامگاه دوشنبه با حضور در برابر خبرنگاران گفت که او به دادگاه احترام گذاشته و برای شنیدن اظهارات لی‌ات بن‌عامی، دادستان ارشد محاکمه او، به دادگاه رفت اما خانم بن‌عامی تنها پس از بیان سخنان خود دادگاه را ترک کرد و سخنان افراد را نشنید.

دادگاه بنیامین نتانیاهو را مجبور کرده بود که برخلاف اراده خود، در نشست روز دوشنبه دادگاه حضور یابد. وی گفته که از محاکمه «سربلند» بیرون خواهد آمد و «نادرستی» تمامی اتهامات اثبات خواهد شد.

آقای نتانیاهو، ۷۱ ساله، بیش از هر سیاستمدار دیگر در ۷۳ سال موجودیت اسرائیل، رهبری دولت را در دست داشته است.

XS
SM
MD
LG