لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

جروزالم پست: حضور نیروهای حزب‌الله در جنوب سوریه با فرماندهی ایران


پرچم حزب‌الله لبنان
پرچم حزب‌الله لبنان

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست از روان شدن موج جنگجویان حزب الله با فرماندهی جمهوری اسلامی ایران در جنوب سوریه خبر داده است.

بر اساس گزارش روز جمعه ۲۴ بهمن این روزنامه، جنگ داخلی سوریه به حزب الله امکان داده است دامنه فعالیت خود را از جنوب لبنان تا به جنوب سوریه گسترش دهد.

گزارش حضور نیروهای شیعی لبنان همپیمان با ایران در بخش‌های جنوبی سوریه چند هفته پس از کشته شدن شماری از نیروهای حزب الله و سپاه پاسداران ایران در این منطقه منتشر شده است.

در حمله ماه گذشته که به اسرائیل نسبت داده شد، یک عضو بلندپایه سپاه پاسداران ایران محمد علی الله دادی همراه با شماری از فعالان ارشد حزب الله و از جمله جهاد مغنیه، فرزند عماد مغنیه، کشته شدند.

جروزالم پست در گزارش تازه خود شمار کشته‌های آن حمله را ۱۲ نفر اعلام کرده است.

این نشریه با استناد به گفته تحلیلگران نوشته است، بازگشت کنونی نیروهای حزب الله به جنوب سوریه، با حضور پیشین این نیروها «دو تفاوت» دارد.

در روزهای اخیر نیروهای حزب الله کنار ارتش بشار اسد در نتیجه یک سری عملیات جنگی موفق توانسته‌اند بخش‌های مهمی از جنوب سوریه را که تا پیش از این در تسلط شورشی‌های سنی مخالف حکومت دمشق بودند، خارج کنند.

جروزالم پست، تفاوت دوم در مورد آرایش دوباره این نیروها در منطقه را در آن دانسته است که نیروهای حزب الله این بار با وجود نزدیکی مقرهای استقرار خود، مشخصاً به لب مرز اسرائیل نیآمده‌اند.

در همین حال، جروزالم پست شرایط این منطقه را «موقتی» دانسته و نوشته است، هدف حزب الله و ایران در برپایی ستادی با هدف دوگانه به قوت خود باقی است، که از یکسو مبارزه با نیروهای مخالف بشار اسد را دنبال می‌کند و از سوی دیگر، حوزه نفوذ عملیات ایران علیه اسرائیل را گسترش می‌دهد.

به نوشته جروزالم پست، نیروهای حزب الله می‌توانند از جنوب سوریه نیز سلاح‌ها و سایر جنگ افزارهای خود را که اکنون علیه مخالفان اسد نشانه رفته‌اند، متوجه اسرائیل کنند.

بر اساس این گزارش، اگر نیروهای اطلاعاتی اسرائیل به این نتیجه برسند که حزب الله ستاد مورد نظر را در جنوب سوریه بازسازی می‌کند، اسرائیل در واکنش نظامی به آن تردیدی نخواهد کرد.

اما به نوشته جروزالم پست، ایران و حزب الله با وقوف به واکنش اسرائیل ممکن است از تلاش برای استقرار این ستاد فعلا منصرف شوند اما صرف حضور نیروهای حزب الله در نزدیکی مرز با اسرائیل، تنش را افزایش داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پنجشنبه ۲۳ بهمن گفته بود: «هزاران نفر از نیروهای حزب الله در سوریه هستند و به تازگی با دستور ایران وارد جنوب سوریه می‌شوند که هم‌مرز ما است».

نتانیاهو در مراسم تودیع ژنرال بنی گانتز، رییس ستاد ارتش اسرائیل، افزوده بود: «گانتز در حالی خدمت نظام خود را به پایان می‌برد که ارتش برای چالش‌های تازه آماده شده که یکی از این چالش‌های مهم، نزدیک شدن هزاران نیروی حزب الله با فرماندهی ایران در جنوب سوریه است».

همزمان، خبرگزاری فارس، که به سپاه پاسداران ایران نزدیک است، جمعه ۲۴ بهمن نوشته است «عملیات جدیدی با نام شهدای قنیطره در جنوب سوریه آغاز شده است...و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند، این به معنای رسیدن آتش توپخانه ارتش سوریه به عمق مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی است».

اشاره به «شهدای قنیطره»، حمله نظامی ماه گذشته در منطقه «قنیطره» در جنوب سوریه و در نزدیکی مرز با اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG