لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

سه سینماگر ممنوع‌الخروج: حتی بدون پاسپورت، ايرانی هستيم


جعفر پناهی (راست) و فاطمه معتمد آریا
جعفر پناهی (راست) و فاطمه معتمد آریا
جعفر پناهی، فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرتهماسب، سه سينماگر ايرانی در واکنش به ممنوع الخروج شدن خود و توقيف گذرنامه‌هايشان از سوی مأموران دولتی با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ايران تأکيد کرده‌اند که هويت آنها در گرو گذرنامه‌هايشان نيست.

در هفته های اخير و به دنبال بالا گرفتن موج تازه ممنوع‌الخروج کردن شماری از چهره‌های منتقد دولت، اين سه سينماگر ايرانی در آخرين لحظات از خروج از کشور منع شدند.

در نامه سرگشاده سه سينماگر ايرانی، که روز اول آبان ماه با عنوان گزارش به ملت ايران منتشر شده، آمده است: «دولت این توان را دارد که مانع خروج ما از مرزهای کشورمان بشود؛ اما یادآوری می‌کنیم که هویت ما در گرو پاسپورت‌هایمان نیست. حتی بدون پاسپورت، ما ایرانی هستیم.»

در اين نامه گفته شده است:«هر یک از ما تنها یک پاسپورت داریم. پاسپورت ایرانی که آرم جمهوری اسلامی بر آن حک شده است. پاسپورتمان را در فرودگاه از ما گرفتند. ما سینماگریم. در اين سی سال سینماگر شده‌ایم و به واسطه فیلم‌هایمان در مجامع جهانی نماینده فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده‌ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد.»

امضاکنندگان اين نامه افزوده اند:«ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده‌ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده‌ایم. ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته‌اند؛ گلایه‌ای نداریم. حتی نمی‌دانیم به چه اتهامی؛ باز هم گله‌ای نداریم. اما ما می‌خواهیم همچنان سینماگر مستقل ایرانی باقی بمانیم.»

جعفر پناهی، فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرتهماسب در پايان نامه سرگشاده خود نوشته‌اند: «در تمام طول فعالیت فرهنگی‌مان می‌توانستیم پاسپورت دیگری داشته باشیم؛ اما خواست و اراده ما بر ایرانی بودن و ایرانی ماندن بوده است.»

فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرتهماسب قرار بود به همراه شمار ديگری از سينماگران ايرانی به آمريکا سفر کنند، اما اين دو پس از ضبط گذرنامه‌هايشان از اين سفر بازماندند.

پس از آن، گذرنامه جعفر پناهی در فرودگاه توقيف شد و وی در آخرين لحظات امکان خروج از ايران را از دست داد.

مقامات مسئول هنوز دليل توقيف گذرنامه‌های اين هنرمندان و ممنوع‌الخروج شدن آنها را اعلام نکرده‌اند.

شمار زيادی از هنرمندان ايرانی در جريان رقابت های انتخابات رياست جمهوری از مهدی کروبی يا ميرحسين موسوی دو رقيب محمود احمدی‌نژاد حمايت کرده و سياست‌های آقای احمدی‌نژاد را به تندی مورد انتقاد قرار داده بودند.
XS
SM
MD
LG