لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

جایزه‌ای برای موسیقی؛ به یاد پرویز مشکاتیان


پرويز مشکاتيان، از آهنگسازان برجسته و سنتورنوازان صاحب سبک ايران بود.
پرويز مشکاتيان، از آهنگسازان برجسته و سنتورنوازان صاحب سبک ايران بود.

محمد سریر، مدیر عامل خانه موسیقی از پایه‌گذاری جایزه ویژه‌ای به یاد پرویز مشکاتیان خبر داده است. به گفته آقای سریر، این جایزه در دو بخش نوازندگی سنتور و ساخت قطعات ضربی اهدا می‌شود و فراخوان آن به زودی منتشر خواهد شد.

آقای سریر در باره علت راه‌اندازی این جایزه گفت:«میراث‌دار ارزش‌های ما جوانان هستند و حضور مشکاتیان در سال‌های شروع فعالیتش خستگی را از میان آنها برد و انگیزه‌های جدیدی را ایجاد کرد تا همگان یاد بگیرند چگونه ادامه دهند. در واقع ایده او نجات بخش بود و به همین دلیل خانه موسیقی ایران برای ایجاد زمینه تکثیر این ایده‌ها جایزه ویژه‌ای را به یاد پرویز مشکاتیان برگزار خواهد کرد».

چهارشنبه شب گذشته نیز، اهالی موسیقی و هنر یاد پرویز مشکاتیان را گرامی داشتند.

در مراسم یادبود و بزرگداشت پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان به همراهی گروه شهناز به سرپرستی مجید درخشانی قطعه بلندی را به یاد استاد سنتورنوازی ایران اجرا کرد.

آقای شجریان در آغاز این مراسم گفت: «پرویز را از دست داده‌ایم ولی یادش برای ما جاودان است و با آن زندگی می‌کنیم و به عنوان یک فرد کوچک از خانواده موسیقی و خانه موسیقی از تمام شما که در سراسر ایران یادش را گرامی داشتید و با احترام او را بدرقه کردید سپاسگزارم و ما خانواده هنر تک تک شما مردم را سپاس می‌گوییم که هنر را می‌شناسید و هنرمند را قدر می‌دانید و به راستی که ما وامدار محبت‌های شما هستیم و سعی می‌کنیم تا بخشی از این وام را در برابر شما ادا کنیم.»

در اين مراسم، اعضای سابق گروه عارف نيز، برخی از ساخته‌ها و قطعات پرويز مشکاتيان را اجرا کردند.

پرويز مشكاتيان روز دوشنبه ۳۰ شهريور ماه امسال در سن ۵۴ سالگى بر اثر نارسايى قلبى در تهران درگذشت..

آقاى مشكاتيان كه از نوازندگان برجسته سنتور در ايران به شمار مى‌آمد، در روز ۲۴ ارديبهشت سال ۱۳۳۴ در نيشابور به دنيا آمده بود.

وى از سن شش سالگى نزد پدرش حسن مشكاتيان به فراگيرى موسيقى پرداخته بود. حسن مشكاتيان از نوازندگان سرشناس سنتور بود و با ويولون و سه‌تار نيز آشنايى داشت.

پرويز مشكاتيان در سال ۱۳۵۳ وارد دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران شد و به تحصيل در رشته موسيقى پرداخت.

وی پس از پايان تحصيلات دانشگاهى نزد استادانى چون نورعلى برومند، دكتر داريوش صفوت، دكتر محمدتقى مسعوديه، عبدالله دوامى، سعيد هرمزى و يوسف فروتن به فراگيرى موسيقى سنتى ادامه داد.


آقاى مشكاتيان از سال ۱۳۵۶ همكارى خود را با راديو ايران در زمينه موسيقى زير نظر هوشنگ ابتهاج آغاز كرد، اما به دنبال رويداد ۱۷شهريور سال ۱۳۵۷ از راديو استعفا کرد و موسسه چاووش را با همكارى هنرمندان گروه عارف و شيدا تشكيل داد.

در اين سال‌ها وى تصنيف «مرا عاشق» را با همكارى شهرام ناظرى با شعرى از مولانا ساخت.

پرويز مشكاتيان از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجريان همكارى كرد كه نتيجه اين همكارى خلق آثارى چون «بيداد»، «آستان جانان»، «سِر عشق»، «نوا» و «دستان» بود.

وى همچنين آثار مشتركى را با نوازندگانى چون حسين عليزاده، محمدرضا لطفى و ناصر فرهنگ‌فر خلق كرده است.

پرويز مشكاتيان در طول دوره فعاليت هنرى خود بيش از دويست اثر موسيقى از خود برجاى گذاشته است.

وى همچنين ۱۸ جلد كتاب در باره موسيقى سنتى ايران و به ويژه سنتور تأليف و ده‌ها كنسرت در ايران و خارج از كشور برگزار كرد.

XS
SM
MD
LG