لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

«برای پاسداری از منزلت هنرمند آیین‌نامه تدوین شود»


جعفر پناهی و فاطمه معتمدآریا، دو تن از سینماگران ممنوع‌الخروج‌شده
جعفر پناهی و فاطمه معتمدآریا، دو تن از سینماگران ممنوع‌الخروج‌شده
جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار تدوین آیین‌نامه‌ای شده است که بر اساس آن از «منزلت هنر و هنرمند بر اساس آموزه‌های اسلام، امام، رهبری و قانون اساسی» پاسداری شود.

آقای شمقدری به دنبال ممنوع‌الخروج شدن سه سینماگر ایرانی و انتشار نامه سرگشاده روسای ۹ تشکل صنفی خانه سینما به وزیر فرهنگ در نامه‌ای خطاب به علیرضا سجادپور، مدیرکل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای، از او خواسته است که تدوین چنین آیین‌نامه‌ای را مورد بررسی قرار دهد.

روسای ۹ تشکل صنفی خانه سینما روز دوشنبه گذشته با ارسال نامه سرگشاده‌ای به سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تندی از عملکرد وی پس از ممنوع‌الخروج شدن سه سینماگر ایرانی انتقاد کرده و خواستار آن شده بودند که وی شخصا موضوع را به طور فوری پیگیری کند.

حدود یک ماه پیش جعفر پناهی، کارگردان، فاطمه معتمد آریا، بازیگر، و مجتبی میرتهماسب در آخرین لحظات از سفر به خارج از کشور منع شدند و گذرنامه‌های آنان از سوی ماموران دولت توقیف شد.

در نامه این افراد با زننده خواندن برخوردهای صورت گرفته با سه سینماگر ایرانی و ممنوع‌الخروج شدن آنها، خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده بود: «صنوف سینمایی تاکنون با خویشتن‌داری از دست زدن به هر اقدامی در قبال این بی‌رسمی‌ها و بی‌قانونی‌ها خودداری کرده‌اند و منتظر واکنش جناب‌عالی مانده‌اند.»

امضاکنندگان نامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده‌اند: «صنوف سینمایی در راستای حل مشکلات موجود آماده همکاری با جناب‌عالی هستند. بدیهی است برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامات آتی خود در انتظار پاسخ جناب‌عالی هستیم.»

آقای شمقدری با اشاره به همین نامه نوشته است: «اخیراَ خانه سینما در خصوص اعتراض به ممنوع‌الخروج بودن چند همکار خود به وزیر محترم فرهنگ نامه سرگشاده‌ای نگاشته‌اند و در آن نسبت به بلاتکلیفی این همکاران ممنوع‌الخروج معترض شده‌اند. بدیهی است این نگرانی و دغدغه نقطه مشترک همه ماست. چون معتقدیم نه تنها باید پاسدار حرمت و قدر و منزلت هنرمند که ساحت هنر نیز باید بود و نباید اجازه داد هیچ کس و حتی خود هنرمندان به این ساحت مقدس خدشه‌ای وارد نمایند.»

آقای شمقدری در ادامه نامه خود ازعدم شفافیت و نیود یک آیین‌نامه مبنی بر حفظ منزلت اجتماعی و ملی هنر و هنرمندان نوشته و از تداوم نگرانی‌ها در خصوص اخبار ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌الورود یا ممنوع‌التصویر شدن هنرمندان سخن گفته است.

آقای شمقدری در پایان این نامه خواستار اقدام سریع برای تدوین یک آیین‌نامه با «حفظ و پاسداری از منزلت هنر و هنرمند بر اساس آموزه‌های اسلام، امام، رهبری و قانون اساسی» شده است.

سينماگران ايرانی و همین طور خانه سينما هنوز به طرح جواد شمقدری واکنشی نشان نداده‌اند.

قرار بود فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرتهماسب به همراه شماری دیگر از سینماگران ایرانی برای دیداربا مسئولان اسکار به آمریکا سفر کنند و جعفر پناهی نیز برای تدارک ساخت فیلمی راهی فرانسه شود.

سه سینماگر ممنوع‌الخروج خود پیشتر در روز اول آبان‌ماه با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به ملت ایران تاکید کرده بودند: «هر یک از ما تنها یک پاسپورت داریم. پاسپورت ایرانی که آرم جمهوری اسلامی بر آن حک شده است. پاسپورت‌مان را در فرودگاه از ما گرفتند. ما سینماگریم. در این سی سال سینماگر شده‌ایم و به واسطه فیلم‌های‌مان در مجامع جهانی نماینده فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده‌ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد.»

در آن نامه گفته شده بود: «دولت این توان را دارد که مانع خروج ما از مرزهای کشورمان بشود؛ اما یادآوری می‌کنیم که هویت ما در گرو پاسپورت‌های‌مان نیست. حتی بدون پاسپورت، ما ایرانی هستیم.»

شمار زیادی از هنرمندان ایرانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری از مهدی کروبی یا میرحسین موسوی، دو رقیب محمود احمدی‌نژاد، حمایت کرده و سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد را به تندی مورد انتقاد قرار داده بودند.

مقامات مسئول هنوز علت ممنوع‌الخروج شدن این سه سینماگر را اعلام نکرده‌اند.

شنبه گذشته، کمپانی فرانسوی آپوکالیپس فیلمز با ارسال نامه‌ای به خانه سینما اعلام کرد که قصد تهیه‌کنندگی فیلمی به کارگردانی جعفر پناهی را دارد و به همین دلیل خواستار برطرف شدن مشکل وی برای خروج از ایران است.

پیش از آن نیز درخواست‌هایی برای حل مشکل سه سینماگر ممنوع‌الخروج صورت گرفته بود و از جمله مدیرعامل خانه سینما خواستار حل این مشکل شده بود، اما مقامات مسئول پاسخی به این درخواست‌ها نداده و تنها اعلام کرده بودند که رسیدگی به این مساله در صلاحیت مقام‌های قضایی است.
XS
SM
MD
LG