لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

جشن چهل و چهارمین سالروز تاسیس تماشاخانه سنگلج


تماشاخانه «سنگلج»
تماشاخانه «سنگلج»

مراسم چهل وچهارمين سالروز تاسيس تماشاخانه «سنگلج» شنبه هجدهم مهر ماه با حضور اهالی تئاتر برگزار شد.

در ابتدای اين مراسم داوود رشيدی بازيگر قديمی تئاتر وسينمای ايران با خواندن پيام سنگلج از وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا روزی به نام روز ملی تئاتر نامگذاری شود.

پس از آن اتابک نادری مدير تماشاخنه سنگلج متنی را درباره بازسازی اين تماشاخانه خواند و گفت:« به رغم همه اتفاقات خوبی که در اين تماشاخانه افتاده است، «سنگلج» هنوز از نبود امکانات رنج می برد، علاوه بر اين ما طوماری را آماده کرده ايم تا هنرمندانی که خواستار ثبت روز ۱۸ مهر ـ همزمان با سالروز تاسيس سنگلج- به عنوان روز ملی تئاتر هستند آن را امضاء کنند.»

در ادامه اين مراسم در چهار چوب برنامه تقدير از زحمت کشان سنگلج جمشيد لايق، فرخ صوفی، جعفر والی، داود رشيدی، ابراهيم حسن آبادی، حسين اسکندری و دکتر محمد حسين طباطبايی مورد تقدير گرفتند.

جايزه بخش پژوهش و مطبوعات نيز به ترتيب به مجيد ستايش به خاطر جمع آوری تاريخ نمايش ايران و سنگلج و فهيمه پناه آذر خبرنگار حوزه سنگلج اهدا شد.

همچنين از گروه نمايش « کوچه عاشقی» به کارگردانی نصرالله قادری و گروه نمايش«آخ اگه بارون بزنه» به کارگردانی هادی عامل به عنوان دو گروه برتر اين تماشاخانه تقدير به عمل آمد.

در چهارچوب اين مراسم از تنديس تماشاخانه سنگلج، پرده برداری شد و همچنين نمايشگاهی از عکس های قديمی تئاتر در خيابان بهشت در معرض ديد عموم قرار گرفت.

کتاب «گذری از تماشاخانه سنگلج» نيز در اين مراسم رونمايی شد. تماشاخانه سنگلج حدود سا‌ل‌های ۱۳۴۰ با زيربنايی به مساحت ۱۰۳۴ مترمربع در محله قديمی و در کنار باغ ‌سنگلج يا همان پارک شهر امروزی بنا شد.

اين بنا پس از واگذاری به وزارت فرهنگ و هنر ، بيست وپنج شهريور نام گرفت و از مهر ماه ۱۳۴۴ همزمان با آغاز اولين جشنواره نمايش های ايرانی با مديريت دکتر محمد حسين طباطبايی گشايش يافت.

تماشاخانه سنگلج امسال همزمان با چهل وچهارمين سال روز تاسيسش، در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد.

XS
SM
MD
LG