لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

«مسائل هر کشوری بايد توسط نيروهای داخلی آن کشور حل شود»


غلامحسین کرباسچی می گوید مسایل هر کشوری در داخل آن کشور حل و فصل شود.
عکس از ایسنا
غلامحسین کرباسچی می گوید مسایل هر کشوری در داخل آن کشور حل و فصل شود. عکس از ایسنا

انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه، ۲۴ اسفندماه در سراسر ايرن برگزار خواهد شد.


غلامحسين کرباسچی، دبير کل حزب کارگزاران سازندگی، از احزاب عمده اصلاح طلب ايران، در گفت وگو با فريدون زرنگار ديدگاه های خود را درباره انتخابات مجلس هشتم مطرح کرده است. مشروح اين گفت وگو را در زير می خوانيد:


ارزيابی شما از استقبال مردم از ليست اصلاح طلبان در انتخابات چگونه خواهد بود؟


به هرحال من فکر می کنم که اگر مردم استقبال خوبی داشته باشند، اميد اين هست که تعداد قابل توجهی از ليست ائتلاف اصلاح طلبان در مجلس حضور داشته باشند ولی اگر احيانا" تعداد شرکت کننده ها کم باشد ممکن است که اين ائتلاف نتواند تعداد زيادی صندلی در مجلس بدست آورد.


پيش بينی شما چيست، آيا مردم استقبال خواهند کرد يا خير؟


من فکر می کنم نسبت به انتخابات های گذشته، يا در همان حد يا بيشتر از آن استقبال خواهند کرد.


يک پرسش اين است که می گويند اگر همه اصلاح طلب ها هم در اين انتخابات رای بيآورند، ترکيب مجلس طوری خواهد بود که در هرحال نتوانند کاری بکنند، نظر شما چيست؟


اين حرف ها القائات همين راديو فردا و راديو امريکا و امثالهم و يا افرادی خيلی مطلع نيستند، مگر قرار است که مجلس در کشور چه کاری انجام دهد؟ مجلس بايد قانونگذاری و نظارت بکند . طبيعی است که حتی اقليت قابل توجهی باشند می توانند بسياردر مسائل اجرائی و برنامه ای دولت تاٌثيرگذار باشند و هر نارسائی را که در کشور می بينند با آن مقابله کنند.


اين طور نيست که اقليت نقشی نداشته باشد . همه جای دنيا اقليت، اگر بفرض هم اقليت باشد، اگر کار خود را بداند و بتواند کار بکند حتما" در مجلس تاٌثير دارد .


منتهی عده ای علاقه مند نيستند که اقليت قوی اينجا باشد يا تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان باشند، مدام اين مسئله را بزرگ می کنند که اينها چه کاری می توانند انجام دهند، اين گونه نيست، ما به اين صورت فکر نمی کنيم.


اين به قول شما، القائات راديوها يا رسانه های خارجی در خود ايران هم از سوی بسياری از نيروهای سياسی مطرح می شود، واقعا" اين فقط القائات رسانه های خارجی است يا اينکه ...؟


در داخل ايران هيچکدام از نيروهای سياسی، حداقل گروه های سياسی، اين حرف را نمی زنند . تمام گروه ها حتی گروه هايی که در انتخابات قبل تجربه کرده اند که عدم شرکت در انتخابات چه مضراتی دارد، در اين انتخابات با قاطعيت و جديت از مردم خواسته اند که بيايند حتی اگر يک نماينده هم از گروه يا از نيروهای خود می توانند، به مجلس بفرستند.


پرسش آخر اين است بخشی از گروه های سياسی هستند که مسئله نظارت بين المللی را مطرح کرده اند، نظر شما در اين مورد چيست؟


نظارت بين المللی در دنيا تجربه ای ناموفق است. در هيچ مکانی شخصی از خارج نمی تواند مسائل داخلی کشور را حل و فصل بکند .


در هر کشوری بايد مردم با هوشياری و آگاهی و درک خود بتوانند شرايط داخل کشور را مطابق خواسته خود ترسيم بکنند . تجربه ما در افغانستان و عراق و هر جای ديگری که يا دولت خارجی يا سازمان های بين المللی دخالت کرد، آنچه که در افريقا دارد اتفاق می افتد، تمام اين ها ناموفق بوده .


مسائل هر کشوری بايد در داخل کشور توسط نيروهای داخلی آن کشور و گروه ها و احزاب حل شود، اينهم از آن القاعاتی است که معمولا" گروه ها يا سازمان هايی که يا تجربه کافی ندارند يا احيانا" وابسته به ديدگاه های خارج از ايران هستند و گاهی احيانا" همين صدای امريکا , راديو فردا و همين هايی که دائما" دارند اينگونه تبليغ می کنند و طبيعی است که خود شما هم در اين جهت موضع گيری داريد و دائما" در اين جهت تبليغ می کنيد، بنابراين حرف ها و بحث های شما خيلی اعتباری ندارد، چون شما به عنوان يک رسانه نيستيد، شما هميشه وابستگی داريد به آن ديدگاه های خاصی که آمريکا و سازمان های در واقع امريکايی می خواهند در ايران القا بکنند مردم هم خيلی به اين مسائل توجهی ندارند. فکر مي کنم به نسبت همه در انتخابات شرکت می کنند و ما درصد خوبی خواهيم آورد.


مجبور شدم بازهم سئوالی مطرح کنم، آيا شما راديو فردا را گوش می کنيد؟


  • «تمام گروه ها حتی گروه هايی که در انتخابات قبل تجربه کرده اند که عدم شرکت در انتخابات چه مضراتی دارد، در اين انتخابات با قاطعيت و جديت از مردم خواسته اند که بيايند حتی اگر يک نماينده هم از گروه يا از نيروهای خود می توانند، به مجلس بفرستند».
غلامحسین کرباسچی

من راديو فردا را گوش نمی کنم ولی حرف های راديو فردا را گاهی در روزنامه ها و بعضی سايت ها می بينم که گفته هايشان چيست.


يعنی به صورت انتخابی.


راديو فردا اصولا" راديویی موضع دار است، راديویی بی طرف نيست، شکل رسانه ای ندارد، راديويی است که دائم می خواهد مسائل خود را القا کند.


ولی بازهم برمی گردم به مطلبی که شما فرموديد در مورد بی نتيجه بودن نظارت بين المللی، تجربه نشان داده که در بسياری از کشورها نظارت بين المللی باعث شده است که آنهايی که قدرت را در دست دارند در انتخابات هرکاری که خواستند انجام ندهند و به رقيب انتخاباتی هم شانسی بدهند. چرا شما...


اولا" همين سئوال و القا شما نشان موضع گيری شما است. شما نبايد کسی که حرفی می زند با او بحث کنيد، فقط حرفش را منتقل کنيد . ثانيا" کدام کشوری بوده است که يک سازمان بين المللی دخالت کرده و وضعيت آنجا بهتر شده است ؟


کشورهای اروپائی بودند .


کدام کشور؟


مثلا" بوسنی يا در مورد صربستان


بوسنی وضعش خوب شد؟ بوسنی و صربستان که يک کشور را تجزيه کردند و اين بلا را بر سرشان آوردند و انقدر آدم کشی کردند، وضعش خوب شده؟


نه، منظور اين بوده که در واقع آن کسانی که قدرت را داشتند..


کجا وضعش خوب شده؟


قدرتمندها نمی توانستند در انتخابات هر کاری دلشان می خواست بکنند


نه، کدام کشور بوده که نيروهای بين المللی دخالت کردند و وضع آنجا از قبل بهتر شد؟


موضوع بهتر يا بدتر شدن وضع نيست، موضوع اين است که آن دولتی که...


آقا الان گفتيد که ....


در انتخابات


نيروهای بين المللی دخالت کردند در انتخابات و نگذاشتند که هر کسی کاری که می خواهد انجام دهد . کدام کشور؟


به عنوان مثال آخرين مورد در کنگو.


وضع کنگو خوب شده است؟


عرض نمی کنم وصع آنجا خوب شده، عرض من اين است که دولت حاکم نتوانست آنگونه که دلش می خواست...


ايران کنگو نيست. ايران يک کشور بزرگ با سابقه و تمدن و فرهنگ بزرگی است . مردم ايران می دانند چه کاری بايد انجام دهند و هيچ نيازی هم به سازمان های بين المللی نيست.


تا الان در اين کشور هر کاری انجام شد توسط مردم بود و سازمان های بين المللی هيچ دخالتی نداشتند .


گاهی هم قدرت هايی مانند آمريکا و امثالهم تاکنون برای کشور ما جز ضرر و گرفتاری چيزی ايجاد نکرده اند.


موضوع و صحبت مردم ايران نيست بلکه موضوع اينست که چرا دولت به تمام نيروهای سياسی که نظر ديگری دارند اجازه نمی دهد که در انتخابات شرکت کنند؟


اين موضوع مسئله داخلی ايران است، توسط گروه ها و احزاب داخلی ايران با دولت که آنهم يکی از گروه هايی است که قدرت گرفته و آمده روی کار، حل و فصل می شود. ولی اينکه يک کسی در مقام يک رسانه، آن هم رسانه ايکه وابسته به يک دولت بيگانه است، بخواهد در اين زمينه اين گونه بحث و القا بکند، اين دخالت در مسائل داخلی کشور است و مطمئن هستم اين حرف ها را راديو فردا سانسور می کند و منتشر نخواهد کرد.


ولی مسئله حقوق بشر و رعايت حق شهروندی مطلبی نيست که مربوط به يک کشور باشد


اگر قرار است حقوق بشر رعايت بشود، بايد در همه جای دنيا دنبال آن بود. اگر راديويی بخواهد در کشور ديگری حقوق بشر را اعمال بکند، اول بايد ديد که خواستگاه آن کشور دارد آيا حقوق بشر در آنجا رعايت می شود؟ آنچه که آمريکا دارد در دنيا انجام می دهد با حقوق بشر هم خوانی دارد؟ آن کشورهايی که در آنجا هيچ انتخاباتی نيست ولی بهترين رابطه را امريکا با آنان دارد، آيا آن کشورها حقوق بشر را رعايت می کنند؟ آيا راديو فردا تا حالا يکبار راجع به حقوق بشر در کشورهای عربی، که ان قدر آمريکا خوبی آنها را می گويد و روابط خوبی با آنها دارد، تا کنون راجع به حقوق بشر در اين کشورهای سلطنتی صحبت کرده ايد؟


همين نشان می دهد که شما به راديوی ما گوش نمی دهيد. ما در مورد حقوق بشر در تمام کشورها گزارش می دهيم. ولی فرض کنيم...


شما کاملا" موضع داريد. شما فقط در رابطه با ايران می گوئيد، من نمی گويم که در ايران حقوق بشر رعايت می شود. ما ممکن است که خيلی اشکالات داشته باشيم.


فرض کنيم حرف شما هم درست باشد که در آمريکا ...


شما يک راديوی وابسته به بيگانه هستيد، هيچ ارزشی از نظر مردم کشور ما نداريد . هم شما و هم صدای امريکا تمام تحليل هايتان سطحی و بسيار مزخرف است و من هم ديگر بيشتر از اين حاضر نيستم با شما صحبت بکنم.


خيلی ممنون


XS
SM
MD
LG