لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

محمدتقی کروبی: روحانی به نامه پدرم واکنش نشان نداده است


مهدی کروبی از رییس جمهوری ایران خواسته است تا مقدمات تشکیل دادگاه علنی وی را فراهم کند.
مهدی کروبی از رییس جمهوری ایران خواسته است تا مقدمات تشکیل دادگاه علنی وی را فراهم کند.

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی می‌گوید هنوز هیچ واکنشی از سوی حسن روحانی و دولت یازدهم به نامه پدرش خطاب به رییس جمهوری ایران مبنی بر تلاش برای تشکیل دادگاه علنی وی داده نشده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد وب‌سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، محمدتقی کروبی افزوده است: «همچنان هیچ کس پاسخگوی ادامه حصر نیست».

پس از ناکامی محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی در ورود به پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری٬ علی خامنه‌ای بدون نام‌بردن از میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬ برخورد آنها با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «نانجیبانه» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای دوره چهارم مجلس خبرگان گفت که «برخلاف رفتار نانجیبانه کسانی که در سال ۱۳۸۸ رای نیاوردند و با براه انداختن فتنه برای کشور هزینه بوجود آوردند و دشمن را به طمع انداختند، در این انتخابات کسانی که رای نیاوردند، به پیروز انتخابات تبریک گفتند».

اندکی پس از این اظهارات علی خامنه‌ای٬ مهدی کروبی در نامه‌ای به حسن روحانی از وی خواست مقدمات تشکیل دادگاه علنی وی را فراهم کند تا وی در آن با ارائه مستندات٬ آشکار کند که «نانجیب کیست».

مهدی کروبی در نامه خود نوشته بود که از حسن روحانی «نه طلب رفع حصر» دارد و «نه این کار را در اختیار» وی می‌داند.

وی خطاب به روحانی افزوده بود که «از شما می‌خواهم از حاکمیت مستبد بخواهید تا دادگاه علنی‌ام را تشکیل دهد تا ادله خود مبنی بر تقلب انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، مهندسی انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ وآنچه بر فرزندان این کشور در بازداشتگاه‌های قانونی و غیرقانونی گذشت را به اطلاع عموم برسانم».

آقای کروبی در نامه خود بدون اشاره مستقیم به اظهارات علی خامنه‌ای افزوده بود: «خروجی این دادگاه مشخص خواهد کرد که برگشته از انقلاب و نانجیب، و ادامه دهنده راه انقلاب و نجیب، کدامیک از طرفین دعوا و نزاع انتخابات ۸۸ قرار دارند».

آن‌طور که کلمه گزارش کرده٬ محمدتقی کروبی همچنین گفته که «حصر کما فی‌السابق ادامه دارد» و «هیچ تغییری» در وضعیت پدرش ایجاد نشده، «نه اوضاع بهتر شده و نه بدتر».

میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند و تلاش‌ها برای رفع حصر آنها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

روز چهارشنبه نیز ۷۰ تن از چهره‌های علمی ساکن آمریکا و کانادا در نامه‌ای به حسن روحانی از «سکوت و بی‌اعتنایی» نسبت به حصر «غیرقانونی» موسوی، رهنورد و کروبی اعتراض کردند.

آنها خطاب به روحانی نوشته‌اند تا زمانی که «قدم‌های مؤثر در جهت حل این مشکل برداشته نشود، جامعه جهانی نمی‌تواند عزم دولت شما را در اجرای اصلاحات داخلی به منصه تایید برساند».

این چهره‌های علمی نیز در این نامه از حسن روحانی خواسته‌اند تلاش کند دست‌کم «مقدّمات برگزاری محاکمه متهمان در دادگاه عمومی صالح» را فراهم کند.

حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۱۳۹۲ بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم وعده رفع حصر رهبران جنبش سبز در صورت دستیابی به کرسی ریاست جمهوری را داده بود که این وعده به رغم گذشت سه سال، هنوز محقق نشده است.

XS
SM
MD
LG