لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

خاتمی: حقوق ۸۰ میلیون نفر نباید به سه میلیون نفر محدود شود


عکس از jamaran.ir
عکس از jamaran.ir
محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، گفته است باید همه بتوانند در انتخابات نامزد داشته باشند و حقوق ۸۰ میلیون نفر نباید به حقوق ۳ میلیون نفر محدود شود.

به گزارش وبسایت رسمی محمد خاتمی، او در دیدار با گروهی از اعضای بنیاد باران از کرمانشاه گفته است: «انتخابات جایگاه بروز آزادی و اختیار انسان‌هاست و لازمه کرامت انسان این است که انتخابات، انتخابات مطلوبی باشد که همه بتوانند در آن شرکت کنند و کاندیدا داشته باشند.»

آقای خاتمی گفته است: «مشکل این است که مردم به حقوقشان آشنا نیستند، آگاهی‌ها و اراده‌شان مطابق خواستشان فربه نشده است تا از آنچه می‌خواسته‌اند دفاع کنند. باید مایه بگذارند. این کار نخبگان جامعه است.»

این چهره عمده اصلاح‌طلب در ایران در این دیدار که خبر آن هجدهم بهمن منتشر شده تاکید کرد: «حقوق ملت وقتی ۸۰ میلیون نفر هستند نباید به ۳ میلیون نفر ختم شود.»

به گفته او، «در طول تاریخ خواست ملت ما روشن است. مردم ما از استبداد و وابستگی به بیگانه و عقب‌افتادگی بیزار بوده‌اند. این خواست، مساله امروز نیست. مساله از صد سال پیش است.»

رهبر جمهوری اسلامی پيشتر نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» هشدار داده و گفته بود که انتخابات در ايران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت،‌ نیز در ماه‌های اخير خواستار انتخابات آزاد و رقابتی برای بازگشت اعتماد مردم و عبور کشور از بحران شده است.

آقای خاتمی پیشتر در ۱۶ دی ماه در دیدار با گروهی از روزنامه‌نگاران درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری آينده گفته بود: «معتقدم شرايط حضور اصلاح طلبان به عنوان کانديدا دادن چندان فراهم نيست، چشم‌اندازی هم برای فراهم آمدنش نمی بينم.»

طبق اين گزارش محمد خاتمی در این دیدار گفت: «آنچه ما بايد بخواهيم، تغيير اين وضعيت است. برای اينکه ما بتوانيم اين فضا را تغيير دهيم، بايد ارزيابی کنيم که آمدن يا نيامدن ما کدام مناسب تر است. البته آن طرف همه تلاش خود را می کند که نگذارد ما بياييم.»

محمد خاتمی همچنين تاکيد کرد که تنها راه برون رفت از وضعيت موجود تغيير رويکرد نظام در خصوص شرايط کنونی است.

آقای خاتمی گفت: «با اين روندی که هست، فقط يک راه وجود دارد. اينکه نظام رويکردش را عوض کند و آن را در انتخابات آزاد و سالم و فراگير نشان دهد؛ ما هم کمک کنيم که مشکل حل شود. ولی متأسفانه نشانه های اميدوار کننده ای برای اين رويکرد نمی بينم.»

در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلبان، به نتايج اين انتخابات اعتراض کردند. آنها خواهان ابطال نتايج اين انتخابات شدند.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند. شماری زيادی از چهره های اصلاح طلبان و روزنامه نگاران پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و هم اکنون در زندان به سر می برند.

محمد خاتمی همچنین در سوم بهمن ماه از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور انتقاد کرده و گفته بود که اصلاح‌طلبان باید رویشان را به سمت مردم برگردانند نه به سوی حکومت.

آقای خاتمی روز سوم بهمن در دیدار با «سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام» گفت: «وضع کنونی را خیلی بد می‌دانم. فکر می‌کنم مساله تحریم‌ها و مشکلاتی که هست، یا ایران را به تسلیم وا دارد یا خود به خود مثل شمعی که آب می‌شود از بین برود و این خطر بسیار بزرگی است.»
XS
SM
MD
LG