لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

«جان جهادی»، قاتل نقابدار داعش شهروند بریتانیاست


​دو منبع آمریکایی: قاتلی که در ویدئوهای سر بریدن گروگان‌ها نقش جلاد را ايفا می‌کند و به «جان جهادی» معروف شده، فردی است به نام محمد اموازی
​دو منبع آمریکایی: قاتلی که در ویدئوهای سر بریدن گروگان‌ها نقش جلاد را ايفا می‌کند و به «جان جهادی» معروف شده، فردی است به نام محمد اموازی

​دو منبع آمریکایی روز پنج شنبه اعلام کردند: تحقیقات نشان می‌دهد قاتلی که در ویدئوهای سر بریدن گروگان‌های گروه داعش نقش جلاد را ايفا می‌کند و به «جان جهادی» معروف شده، فردی است به نام محمد اموازی، اهل بریتانیا.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، به نظر می‌رسد مرد نقابداری که در ویدئوهای گروه داعش چاقویش را تهدید آمیز تکان می‌دهد همان کسی است که گروگان‌های داعش از جمله گروگان‌های آمریکایی، بریتانیایی و سوری را سر بریده است.

محمد اموازی در کویت به دنیا آمده، در خانواده‌ای مرفه در لندن بزرگ شده و تحصیلاتش را در رشته برنامه‌ریزی کامپیوتری در این شهر تمام کرده است.

گفته می‌شود محمد اموازی که در این ویدئوها، غرب را تهدید کرده است و رهبران غربی از جمله باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، را به تمسخر می‌گیرد سال ۲۰۱۲ به سوریه رفته و سپس به شبه نظامیان گروه داعش پیوسته است.

او در تمام ویدئوهای سر بریدن گروگان‌ها با لباس سراسر سیاه و نقابی که به جز چشم‌ها تمام صورتش را پوشانده است، ظاهر می‌شود و يک جلد چرمی اسلحه کمری را روی بازوی سمت چپ خود بسته است.

«بیتلز»

پیکارجویان داعش به اعضای بریتانیایی خود نام مستعار«بیتلز» داده‌اند. اما گروگان‌های خارجی گروه داعش او را «جان» و یا «جورج» صدا می‌کردند.

دو مقام آمریکايی به خبرگزاری رویترز گفتند ماموران تحقیقات معتقدند «جان» که به زبان عربی تسلط دارد، فرزند يک خانواده مرفه و ساکن غرب لندن است. او فارغ‌التحصیل رشته برنامه ریزی کامپیوتری از دانشگاه وست مینستر شهر لندن است.

دولت و پلیس بریتانیا از تایید و یا تکذیب اطلاعات منتشر شده درباره هویت اين فرد خوداری کرده‌اند. این اطلاعات نخستین بار به عنوان بخشی از تحقیقات دنباله‌دار در روزنامه واشینگتن پست منتشر شد.

در همین حال سخنگوی دیوید کامرون گفت: «ما مسائل اطلاعاتی را نه تکذیب و نه تایید می‌کنیم».

ناخشنودی سازمان‌های اطلاعاتی از افشای اطلاعات

سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا در پی شناسایی مرد نقابداری بودند که با نمایش سر بریدن گروگان‌ها در فیلم‌های ویدئویی به نماد بی‌رحمی گروه داعش تبدیل شده است.

این مقامات از روش‌های مختلف تجسسی از جمله شناسایی صدا و چهره و مصاحبه با گروگان‌های آزاد شده استفاده کردند. با این حال این مقامات برای موثر بودن روش‌های شناسایی و به دام انداختن او، از افشاء هویت محمد اموازی اجتناب کردند. آنها گفتند از این که نام او افشا شده است ناراضی هستند.

عصیم قریشی، مدیر پژوهشی يک سازمان خيريه بريتانيايی به نام «کیج» که از سال ۲۰۰۹ با محمد اموازی در ارتباط بوده است، گفت نمی‌تواند با قاطعیت تایید کند که «جان جهادی» همان محمود اموازی است اما شباهت‌های زيادی بين آنها وجود دارد.

سازمان خيريه «کیج» که برای حقوق بازداشت‌شدگان به اتهام تروریسم فعالیت می‌کند، گفت محمد اموازی دلیل مراجعه خود به اين موسسه را مشکلاتی که سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا به دلیل سفر او به کویت در سال ۲۰۱۰ برایش ایجاد کرده بودند، عنوان کرده بود.

او گفت در آن وقت برای ازدواج و پيدا کردن کار قصد سفر به کویت را داشت.

محمد اموازی در ایمیلی که برای سازمان «کیج» ارسال کرده بود نوشته است: «احساس می‌کنم زندانی هستم، نه تنها در قفس بلکه در لندن. احساس می‌کنم توسط ماموران زندانی شدم و تحت کنترل هستم و از زندگی در زادگاهم، کشورم، کویت جلوگيری می‌کنند».

سازمان خيريه «کیج» اقدامات ماموران سازمان‌های ضد تروریستی بريتانيا را دلیل گرایش محمد اموازی به افراطی‌گری می داند.

محمد اموازی سال ۲۰۰۹ هنگام سفر به تانزانیا همراه با دو دوست دیگرش بازداشت و به آمستردام برگردانده شد. ماموران اداره امنيت داخلی بریتانیا و سازمان امنيت هلند او را به تلاش برای رفتن به سومالی متهم کرده و به بریتانیا برگرداندند.

XS
SM
MD
LG