لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

رای اعتماد مجلس لبنان به کابینه سعد حریری


پس از گذشت دو سال و نیم بحران سیاسی در لبنان٬ سرانجام در پی انتخاب میشل عون به عنوان رییس‌جمهوری این کشور٬ دولت سعد حریری که در مقام نخست‌وزیری اقدام به معرفی کابینه کرده بود موفق شد از مجلس رای اعتماد بگیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس٬ مجلس لبنان پس از چندین ساعت شنیدن برنامه‌ها و بررسی اولویت‌های ارائه شده توسط وزرای پیشنهادی ٬ با ۸۷ رای موافق در برابر ۴ رای منفی و یک رای ممتنع به کابینه جدید رای اعتماد داد.

مجلس لبنان ۱۲۸ عضو دارد که در جلسه رای‌ اعتماد فقط ۹۲ نماینده حضور داشتند.

سعد حریری از نظر مواضع سیاسی مخالف سوریه و مورد حمایت عربستان است. وی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نیز نخست‌وزیر لبنان بود ولی کابینه‌اش به دلیل مواضع ضد سوری و ضد حزب‌الله که در اقدامات او دیده می‌شد پس از افت و خیزهای بسیار با خروج اعتراض‌آمیز وزرای وابسته به حزب‌الله سقوط کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:51 0:00
لینک مستقیم

به این ترتیب، باید دید حریری با تجربه ای که از شکست دور پیشین نخست وزیری اش دارد چگونه خواهد توانست با کابینه جدید که طبعا باز تعدادی وزیر متمایل به حزب‌الله در آن راه یافته بر سر قدرت باقی بماند.

نمایندگانی که به کابینه جدید لبنان رای منفی داده‌اند عبارتند از خالد الضاهر، سامی الجمیل، ندیم الجمیل و سامی سعاده که به جز خالد الضاهر بقیه این افراد از حزب کتائب هستند. عماد الحوت عضو حزب جماعت اسلامی نیز در این جلسه رای ممتنع داد.

به گزارش ایرنا٬ نمایندگان مجلس لبنان در دو جلسه صبح و عصر سه شنبه٬ دیدگاه های خود را به‌ویژه درباره «حق مقاومت»، مبارزه با فساد، قانون جدید انتخابات و تصویب بودجه سالانه مطرح کردند.

در پایان جلسه سه‌شنبه شب، سعد حریری خواستار رای‌گیری در باره بیانیه وزارتی در جلسه دیگر مجلس شد و نبیه بری رئیس مجلس نیز با این درخواست موافقت کرد.

مجلس لبنان پیش از این شاهد بروز تنش بین جناح‌های رقیب برای تقسیم پست‌های کابینه و اختلاف نظر بر سر طرح قانون انتخابات جدید بوده که باید قبل از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۷ تصویب شود.

لبنان برای اجرای طرح‌های اقتصادی و توسعه که سال‌ها به تاخیر افتاده، مثل بهبود زیرساخت‌های کشور و یا بهره‌برداری از منابع نفت و گاز، به تشکیل یک دولت کارآمد نیاز مبرم داشت.

تنش‌های سیاسی که تحت تاثیر جنگ داخلی سوریه افزایش یافته، تصمیم‌گیری سیاسی در لبنان را فلج و نگرانی در مورد تشدید بی‌ثباتی در کشور را افزایش داده است. از سوی دیگر تهدید گسترش جنگ سوریه به لبنان همواره باعث نگرانی سیاستمداران و مردم این کشور بوده است.

سعد حریری پیش از این گفته بود: «ما می‌کوشیم با وجود تمام وقایعی که در منطقه رخ می‌دهد آرامش لبنان را حفظ کنیم. نمی‌خواهیم لبنان تبدیل به یک سوریه دیگر شود هرچند ترس من از این است که این اتفاق رخ دهد. گروه‌هایی هستند همچون حکومت اسلامی (داعش) که می‌خواهند به لبنان رخنه کنند».

سعد حریری به تازگی و بر اساس یک توافق سیاسی، به مقام نخست‌وزیری برگزیده شده است. پیشتر و بر اساس این توافق، میشل عون به مقام ریاست جمهوری لبنان رسید که تقریبا از دو سال و نیم گذشته بدون رییس‌جمهور اداره می‌شد. گفته می‌شود توافقات پشت پرده ایران و عربستان لبنان را از بن‌بست سیاسی خارج کرده است.

XS
SM
MD
LG