لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

مریم رجوی: رژیم ایران پدرخوانده گروه حکومت اسلامی است


مریم رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران در یکی از نشست‌های کنگره ایالات متحده، حکومت ایران را «پدرخوانده» گروه حکومت اسلامی خواند و آن را متهم کرد که با دسترسی به سلاح هسته‌ای می‌خواهد از اسلام‌گرایان افراطی حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم رجوی که روز چهارشنبه، ۹ اردیبهشت، از طریق ویدیو کنفرانس در نشست کمیته فرعی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کرده بود، با انتقاد از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران گفت که اعطای امتیاز به ایران آن را جسورتر و تهاجمی‌تر می‌سازد.

وی سپس تاکید کرد که ایران باید به طور کامل غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد و تاسیسات هسته‌ای و برنامه موشکی خود را تعطیل کند.

این نخستین بار است که یکی از اعضای گروه شورای ملی مقاومت ایران در کنگره ایالات متحده شهادت می‌دهد، اگرچه از پاریس و از طریق ویدیو کنفرانس، اما با این حال سخنرانی وی با انتقاد برخی از مقامات پیشین وزارت خارجه آمریکا مواجه شده است.

از جمله رابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا در سوریه، دعوت از خانم رجوی را «شرم‌آور» خوانده و گفته است که «سازمان مجاهدین در مورد گروه حکومت اسلامی چه می‌داند؟»

با این حال بخش اصلی سخنان مریم رجوی درباره گروه حکومت اسلامی به انتقادات او از نقش ایران در عراق همراه بود. به گفته وی، «رژیم ملا‌ها بخشی از راه حل برای مقابله با بنیادگرایی اسلامی نیست، بلکه آنها در واقع خود مشکل هستند».

خانم رجوی می‌گوید که «راه حل نهایی برای حل این مشکل، تغییر رژیم توسط مردم ایران و مقاومت است. این رژیم بسیار شکننده و آسیب پذیر است.‌‌ همان طور که قیام سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) نشان داد، بخش قابل توجهی از مردم ایران مشتاق تغییر بنیادین در کشور، پایان رژیم روحانیون و استقرار دمکراسی هستند».

به گفته وی، سازمان مجاهدین خلق که آن را «یک جنبش مسلمان دمکراتیک» خواند تشکیلاتی در مقابل بنیادگرایی اسلامی است و خواستار آن شد که برخی اقدامات برای ریشه کن کردن این بنیادگرایی به مرحله اجرا در آورد.

از جمله اقداماتی که خانم رجوی به آن‌ها اشاره کرد، «اخراج نیروی قدس سپاه پاسداران از عراق»، «مشارکت سنی‌ها در قدرت»، «مسلح کردن قبایل سنی»، «کمک به نیروهای میانه رو و مردم سوریه برای ساقط کردن حکومت مستبد بشار اسد و استقرار دمکراسی در این کشور»، «به رسمیت شناختن آمال و آرزوی مردم ایران برای ساقط کردن رژیم ملا‌ها و پایان انفعال در قبال نقش حقوق بشر در ایران»، «بستن همه راه‌ها برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» و «حمایت از حقوق ساکنان اردوگاه لیبرتی (اعضای سازمان مجاهدین خلق)» در عراق است.

XS
SM
MD
LG