لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

وزیر امور خارجه اسرائیل خواستار همکاری نزدیک با روسیه شد


دیدار وزیر خارجه اسراییل با ولادیمیرپوتین نخست وزیر روسیه
دیدار وزیر خارجه اسراییل با ولادیمیرپوتین نخست وزیر روسیه
آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه اسراييل روز جمعه سیزدهم آذرماه با ولادیميرپوتين، نخست وزير روسيه در مسکو دیدار کرد و خواستار همکاري اقتصادي نزديک تر دو کشور شد.

این دیدار يک روز پس از آن انجام شد که ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه در برنامه اي تلويزيوني از پاسخ به پرسشي در مورد اينکه «آيا روسيه در تحريم هاي احتمالي عليه ايران همراهي خواهد کرد يا خير؟» امتناع کرد و برنامه هسته ای ایران را تسلیحاتی ندانست.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين ملاقات -پوتین و لیبرمن- هيچ موضوع سياست خارجي و از جمله موضوع ايران مورد بحث قرار نگرفت این در حالی بود نخست وزير روسيه روز قبل از آن در جريان ارتباط مستقيم با مردم در پاسخ به سوال خبرنگاري اعلام کرده بود که «روسيه هيچ اطلاعاتي که نشاندهنده اين باشد که ايران در حال ساخت سلاح هسته اي است را ندارد.»

با این حال اسراييل همواره جمهوري اسلامي ايران را متهم به تلاش در جهت ساخت «سلاح هسته اي» مي کند.

در ملاقات آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه اسراييل با ولادیميرپوتين، نخست وزير روسيه که مسکو انجام شد دو کشور خواستار همکاري اقتصادي نزديک تر و همچنين تصحيح زمان بندي براي لغو محدوديت هاي ويزا شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آويگدور ليبرمن که در راس هياتي اقتصادي تجاري به روسيه سفر کرده است، رهبر يکي از احزاب راست اسراييل است که در اتحاد جماهير شوروي بدنيا آمده است.

در نشست مشترک کميته ها تصميم گرفته شد تا برای آوريل سال ۲۰۱۰ از کميته های اقتصادی دو کشور دعوت شود تا راه های کمک به سرمايه گذاری در دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

در همین زمینه اعلام شد که قرار است آقای پوتین سال آینده به اسرائیل سفر کند.

ملاقات اين دو مقام عالی رتبه روسيه و اسراييل در حالی بدون هيچ بحثی در زمينه سياست خارجی صورت می گيرد که پس از پايان دوران رياست جمهوری ولاديميرپوتين در سال ۲۰۰۸ به طور طبيعی وی مسئوليتی در زمينه مسايل سياست خارجی ندارد اما بسياری از تحلی گران معتقدند ولاديمير پوتين همچنان تاثيرگذار ترين مقام سياسی روسيه است.

روابط جمهوری اسلامی ايران و روسيه نيز در سال های اخير با فراز و نشيب های بسياری روبرو بوده که در هفته ها اخير و با رای مثبت روسيه به قطعنامه محکوميت ايران در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی با تنش هايی مواجه شده است.

محمود احمدی نژاد در موضع گيری که پس از صدور قطعنامه جديد شورای حکام داشت روسيه را مورد حمله قرار داد و گفت: «روسيه اشتباه کرد، روسيه تحليل درستی از شرايط امروز دنيا ندارد، شايد بر اساس اطلاعاتی که درست نيست به آن طرف رفت.»

در اين حال علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی نيز چند روز پيش و در داکنش به قطعنامه جديد شورای حکام خبر داد که «مجلس روابط جمهوری اسلامی با کشورهايی که به قعطنامه رای مثبت داده اند را بررسی خواهد کرد».

با اين حال نيروگاه اتمی بوشهر و تاخيرهای چندين باره تحويل آن از سوی روسيه به ايران نيز موضوع مهمی است که در سال های اخير و در زمينه پرونده برنامه هسته ای ايران مورد چالش طرف های مختلف قرار دارد.
XS
SM
MD
LG