لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

محمد رضا نقدی جانشین حسین طائب در فرماندهی بسیج شد


محمدرضا نقدی (راست) حسین طائب
محمدرضا نقدی (راست) حسین طائب
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوای مسلح ایران، روز یک‌شنبه با حکمی محمدرضا نقدی را به فرماندهی بسیج منصوب کرد و به این ترتیب خبرهای غیررسمی چند روز اخیر مبنی بر برکناری حسین طائب از این سمت رنگ واقعیت به خود گرفت.

چند خبرگزاری داخلی برکناری حسین طائب از این سمت و انتقال او به معاونت اطلاعات کل سپاه را «ادامه تحولات ساختاری جدید در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» عنوان کرده‌اند.

در دو ماه اخیر نام حسین طائب به عنوان یکی از فرماندهان نظامی امنیتی ماه‌های اخیر که در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات نقش داشت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

در اوج افشاگری‌های مهدی کروبی از «شکنجه و تجاوز» بازداشت‌شدگان اعتراضات انتخابات، نام حسین طائب از سوی مهدی کروبی به عنوان یکی از افراد مسئول در پرونده «ترانه موسوی» اعلام شد.

در احکام صادره از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین محمد حسین‌زاده حجازی معروف به محمد حجازی و جانشین فعلی فرمانده کل سپاه به جای محمدرضا نقدی به سمت معاون آماد و پشتيبانی و تحقيقات صنعتی ستاد كل نيروهاي مسلح منصوب شده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در حکم دیگری سرتيپ حسين سلامی را به جای محمد حجازی به سمت جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران منصوب کرده و سرتيپ اميرعلی حاجی‌زاده را به سمت فرماندهي نيروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گماشته است.

در کارنامه محمدرضا نقدی علاوه بر فرماندهی سپاه قدس و فرماندهی آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در دهه ۷۰ نیز به چشم می‌خورد که در همان ایام نقش مستقیمی در برخورد با غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران، و بازداشت شهرداران مناطق مختلف تهران داشت.

در همان ایام و با افشای نحوه شکنجه شهرداران مناطق در بازداشتگاه زیرزمینی وصال تهران و همچنین افشای نقش محمدرضا نقدی در ضرب و شتم عبدالله نوری و عطاء‌الله مهاجرانی در نماز جمعه تهران از سوی گروه انصار حزب‌الله، و نقش وی در هدایت گروه‌های فشار برای بر هم زدن جلسات سخنرانی اصلاح‌طلبان، و فعالیت‌های مالی پنهانی، سرانجام محمدرضا نقدی از سمت فرماندهی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی برکنار و به یک پست ستادی در ستاد کل نیروی های مسلح منتقل شد.

در روزهای اخیر محمدحسین صفارهرندی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز به عنوان مشاور ارشد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروع به فعالیت کرده است.

آقای صفارهرندی که از کادرهای سپاه پاسداران است پیش از حضور در سمت وزارت به عنوان قائم‌مقام مدیرمسئول روزنامه کیهان مشغول به فعالیت بود.
XS
SM
MD
LG