لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

در سومین روز اعتراض، پل بروکلین «سبز» شد


پل بزرگ بروکلین در نیویورک، شهر محل ساختمان سازمان ملل
پل بزرگ بروکلین در نیویورک، شهر محل ساختمان سازمان ملل
روز پنج‌شنبه در حالی که جمع زیادی از ایرانیان در برابر ساختمان سازمان ملل در نیویورک برای اعتراض به محمود احمدی‌نژاد گردهم آمده بودند، جمعی دیگر پل بزرگ بروکلین را با تومار «احمدی‌نژاد رئیس جمهور من نیست» سبز کردند.

سومین روز حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک هم فرصتی بود برای ایرانیان معترضی که یک بار دیگر توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به مسائل ایران سوق دهند.

اعتراضات گروه‌های مختلف ایرانی که در پی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران ابعاد گسترده‌ای یافته این بار به بهانه سفر محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، شهر نیویورک را به مکانی برای گردهمایی‌های این گروه‌ها تبدیل کرده است.

از صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی به طور همزمان تجمع‌های اعتراضی در شهر نیویورک تداوم یافت و تا نیمه‌های شب نیز ادامه استمرار داشت.

در حالی که جمع زیادی از ایرانیان از گروه‌های مختلف سیاسی در مقابل ساختمان سازمان ملل صف‌آرایی کرده بودند، جمع دیگری با تومار سبز امضا شده ایرانیان که پیش از این در کنار برج ایفل فرانسه برافراشته شده بود پل بزرگ و تاریخی بروکلین را «سبز» کردند.

تومار سبز ایرانیان که از ماه‌ها قبل از سوی ایرانیان مقیم بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر دنیا به امضا رسیده است یک پیام مشترک را دربر می‌گیرد؛ امضاکنندگان نوشته‌اند: «احمدی‌نژاد رئیس جمهور من نیست.»

صبح روز پنج‌شنبه در حالی که این تومار به همت جمع زیادی از ایرانیان سراسر پل بروکلین را «سبز» کرد، حضور گزارشگران رسانه‌های مختلف غربی برای پوشش این حرکت نمادین چشمگیر بود.

حاضران در این اقدام نمادین پس از عبور از پل در سوی دیگر آن تجمع کردند و با اجرای برنامه‌های هنری و سخنرانی همبستگی خود را با «جنبش سبز» مردم ایران در داخل کشور اعلام کردند.

در این برنامه سحر دهقان، از هنرمندان ایرانی مقیم فرانسه، نیز به اجرای رقص رومی پرداخت.

در سوی دیگر شهر و در مقابل سازمان ملل نیز گروه‌های مختلف سیاسی از مجاهدین خلق گرفته تا مشروطه‌خواهان و سلطنت‌طلبان گردهم آمده بودند و اعتراض خود به «جمهوری اسلامی» را اعلام می‌داشتند.

از نکات جالب توجه در مقابل سازمان ملل حضور گروه‌های مدنی سیاسی کشورهای مختلف در اعلام حمایت از حرکت دموکراسی‌خواهانه مردم ایران بود.

مانند چند شب گذشته، برخی از ایرانیان نیز با فرا رسیدن شب در مقابل ساختمان هتل محل اقامت محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه تجمع کردند و علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی و نقض حقوق بشر در ایران شعار دادند.

شعار «یاحسین، میرحسین»، «مرگ بر دیکتاتور»، «احمدی‌نژاد، شرم بر تو»، و «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» از جمله شعارهایی بود که معترضان سر دادند.

مانند چند شب گذشته، خیابان منتهی به هتل تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار داشت.

روز شنبه هفته آینده نیز با فراخوان «کمپین مبارزه با جنایت علیه بشریت» تجمع یک روزه‌ای در کلیسای «ریورساید» برگزار خواهد شد.

طبق اعلام برگزارکنندگان مراسم، عبدالعلی بازرگان، شهرنوش پارسی‌پور، محمدرضا نیکفر، رضا براهنی، احمد صدری، آرش نراقی، حمید دباشی، علی میرسپاسی، اکبرگنجی و جمعی دیگر به ارائه مقاله یا سخنرانی خواهند پرداخت.

روز شنبه همچنین آرش سبحانی، فرامرز اصلانی، سحر دهقان و گروه رعنا فرحان برنامه‌های هنری اجرا خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG