لینک‌های قابلیت دسترسی

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۸:۳۶ - ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶
حسین کروبی فرزند مهدی کروبی روز جمعه با انتشار متنی مطالب منتسب به خود که در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران –ایرنا- منتشر شده بود را «قویا» تکذیب کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در خبری به نقل از حسین کروبی «میرحسین موسوی» را به عدم داشتن «شهامت» برای شرگت در راهپیمایی ١۳ آبان متهم کرده بود و از زبان فرزند مهدی کروبی نوشته بود: «چگونه پدر من می‌تواند در راهپیمایی حضور پیدا کند و حصری هم در کار نبود اما آقای موسوی همیشه در زمان راهپیمایی در حصر هستند؟»

در پی انتشار این مصاحبه حسین کروبی هرگونه مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا را تکذیب کرد و در تکذیبیه خود با اشاره به اینکه گفت‌وگویی «کوتاه و دوستانه» با یکی از خبرنگاران این خبرگزاری داشته نوشت: «اینجانب در پاسخ به این پرسش آن دوست که راجع به حصر آقای موسوی می‌پرسید، گفتم که «نشنیده‌ام ایشان در حصر باشد، حصر به موقعیتی گفته می‌شود که آیت الله العظمی منتظری گرفتار آن بوده‌اند؛ البته برخی نیروهای نظامی و امنیتی گویا در مقابل ساختمان دفتر آقای موسوی تجمع کرده و با ایجاد فضای رعب و وحشت مانع از حضور ایشان در مراسم ١۳ آبان شده‌اند» سخن ما که صورت گفت‌وگو نیز نداشت در همین حد بود و نه بیشتر.»

حسین کروبی در تکذیبیه خود با اشاره به خبرگزاری جمهوری اسلامی از «تاریکخانه ساختمان آن رسانه دولتی» به محلی برای «محفلی با اهداف کثیف امنیتی» یاد کرد که «ضمن شنود تلفن خبرنگاران محترم آن رسانه، اقدام به انتشار چنین گزارش‌ها و اخباری با اهداف اختلاف‌افکنانه می‌نمایند.»

اما این تکذیب خبر ایرنا اولین خبر تکذیب شده این خبرگزاری دولتی نیست و پیش از این نیز بارها مورد تکذیب قرار گرفته است.

اطلاعیه و تکذبییه‌های دفتر هاشمی رفسنجانی

دفتر اکبرهاشمی رفسنجانی یکی از پرکارترین نهادها در ماه‌های اخیر برای تکذیب اخبار منتشر در خبرگزاری ایرنا و دیگر رسانه‌های دولتی بود. به گونه‌ای که در طی ماه‌های اخیر چندین تکذیبیه از سوی این دفتر صادر شده است.

در یکی از آخرین تکذیبیه‌ها از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: «برای تنویر افکار عمومی که در این مورد بسیار سئوال می‌کنند و رسانه‌های محترم که امیدواریم رسانه‌های زنجیره‌ای همسو را نیز شامل شود رسماَ اعلام می‌شود مطالبی که به نقل از دیگران و به‌صورت گزینشی و انتخابی در مورد دیدارهای انجام شده یا نشده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا مواضع ایشان مطرح می‌شود فاقد اعتبار و سندیت است و تنها مطالبی که به صورت رسمی توسط دفتر ایشان و اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختیار رسانه های همگانی قرار می‌گیرد‏، دارای اعتبار بوده و سندیت دارد.»

تکذیب خبر در مورد محسن رضایی

خبرگزاری جمهوری اسلامی چندی پیش به نقل از حبیب الله بوربور،دبیر کل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی اظهاراتی را علیه محسن رضایی منتشر کرد که در پی تکذیب وی خبر منتشره را اصلاح کرد.

ایرنا در تاریخ ۵ مهر ۸۸ مصاحبه ای از حبیب الله بوربور،دبیر کل جمعیت وفاداران منتشر کرد که وی در آن مصاحبه با اشاره به طرح پیشنهادی «کمیسیون ملی انتخابات» از سوی محسن رضایی،با تاکید براینکه «هر گونه شبهه ای در انتخابات به دشمنان کمک می کند»، گفته بود: «از آقای محسن رضایی بعید است با این سابقه ای که در انقلاب اسلامی دارد اینگونه مسائل را مطرح کند.»

وی با اشاره به اینکه محسن رضایی می خواهد برای شکستش در انتخابات توجیهی داشته باشد، گفت: «هر نوع شبهه در انتخابات به دشمنان کمک می کند.»

در پی انتشار این مصاحبه، حبیب الله بوربور در نامه ای به ایرنا به تکذیب بخش‌هایی از مصاحبه پرداخت و در خصوص پیشنهاد محسن رضایی در ارتباط با طرح کمیسیون ملی انتخابات نوشت: «ارائه طرح کمیسیون ملی انتخابات برای انتخابات آتی به عنوان یک پیشنهاد قابل بررسی است و در صورت تصویب توسط مجاری و مبادی مربوطه قابل اجراست.»

وی در ادامه افزود: «انتصاب هر گونه ارتباط محسن رضایی با توجه به سوابق ارزشمند وی در انقلاب اسلامی و تایید وی توسط شورای نگهبان به عنوان کاندیدای دوره دهم ریاست جمهوری به عنوان مهره بیگانگان مطرح نگردیده است.»

ابوالفضل فاتح خبر ایرنا را تکذیب کرد


در شهریور سال جاری، برای چندمین بار خبرگزاری ایرنا خبرهایی را به برخی از اعضای ستاد میرحسین موسوی نسبت داد که با واکنش آنها مواجه شد. در یکی از تکذیبیه‌ها که از سوی ابوالفضل فاتح از مشاوران میرحسین موسوی منتشر شد آمده است: «ایرنا، در خبری اعلام کرد که با آقای مهدی هاشمی در در هتل لانکا ستر لندن ملاقاتی داشته‌ام. باستحضار می‌رساند که همچون سایر دروغ‌پراکنی‌های اخیر این خبرگزاری، این خبر کذب محض می‌باشد و اینجانب با وی نه در لندن و نه هیچ جای دیگر ملاقاتی نداشته‌ام. من آدرس چنین هتل‌هایی را نمی‌دانم و نمی‌دانم که آیا لندن چنین هتلی دارد یا نه، بعید هم می‌دانم که خبرنگاران شریف چنین دروغ‌هایی را منتشر کنند.»

مادر «شهید» تکذیب می کند

در کوران مبارزات انتخاباتی نیز خبرهای بسیاری که از سوی خبرگزاری ایرنا و رسانه‌های همسو با دولت منتشر شد به سرعت تکذیب می‌شد.

یکی از این موارد تکذیب خبری به نقل از مادر «شهید شیرودی» بود که گفته بود به «احمدی نژاد رای خواهد داد» اما این خبر به سرعت از سوی وی تکذیب شد.

شهربانو حسین شیرودی، مادر شهید شیرودی در پی انتشار خبر کذبی از سوی خبرگزاری رسمی دولت «ایرنا» در نامه‌ای نوشت: «تا آخر من و پسرانم حمایت خود را از آقای مهندس موسوی نخست وزیر دوران جنگ که شناخت کافی از ایشان داریم و مطمئن هستیم امروز اگر امام بود به ایشان رای می‌دادند و به جهت حساسیت انتخابات امسال به ایشان رای خواهیم داد تا بتوانند دغدغه‌های ولایت مطلقه فقیه را بر طرف سازند.»

خبرهایی به نقل برخی اعضای دیگر خانواده‌های شهدایی چون «همت» و«جهان آرا» و«باکری» نیز چنین سرنوشتی را درپی داشته است.

مهدوی کنی تکذیب می‌کند

چند هفته‌ای پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز، آیت الله مهدوی کنی خبر سخنان خود علیه میرحسین موسوی که از سوی خبرگزاری رسمی دولت «ایرنا» و تعدادی از سایت‌های حامی دولت منتشر شده بود را تکذیب کرد.

خبرگزاری رسمی دولت سخنانی را علیه مهندس موسوی به آیت الله مهدوی کنی منتسب کرده بود. تکذیب این خبر توسط آیت الله مهدوی کنی در سایت جامعه روحانیت مبارز منتشر شد.

علمای قم، خبر سیما و ایرنا را تکذیب کردند

در همان ایام انتخابات و در پی نمایش یکی از فیلم‌های مستند نامزدهای ریاست جمهوری دفاتر آیات عظام صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و جوادی آملی یا صدور بیانیه‌های جداگانه، خبرهای خبرگزاری دولت (ایرنا) و ۲٠:۳٠صداوسیما مبنی بر اعتراض علما به فیلم مستند موسوی را به شدت تکذیب کردند.

پیش از آن ایرنا و برخی رسانه‌های دیگر که از آن‌ها به عنوان رسانه‌های نزدیک به دولت جمهوری اسلامی یاد می‌شود، اخباری را به نقل از دفاتر مراجع عظام تقلید و علمای قم منتشر کردند که حاکی از اعتراض شدید علما از مستند میرحسین موسوی بود. این در حالی است که آیات عظام صافی، اردبیلی و جوادی آملی با صدور بیانیه‌هایی به صدا و سیما و ایرنا تذکر دادند.

وزیر کشور ترکیه تکذیب می کند

در فهرست تکذیبیه‌های خبرهای «ایرنا»، تکذیب وزیر کشور ترکیه نیز به چشم می‌خورد.

دفتر خبرگزاری ایرنا در آنکارا در روز بیستم بهمن سال گذشته به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبری تنظیم کرده بود و در آن به نقل از بشیر آتالای، وزیر کشور ترکیه، نوشته بود: «انقلاب اسلامی ایران ثمره مبارزات مردم ایران است».

بشیر آتالای، وزیر کشور ترکیه که با سایت اینترنتی حریت گفتگو کرده بود، مصاحبه اش با خبرنگار ایرنا در آنکارا را تکذیب کرد و گفت من به هیچ وجه مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا نداشته ام و عبارتی با عنوان «انقلاب اسلامی ایران ثمره مبارزات مردم ایران است» را به کار نبرده ام.

تکذیب خبر ایرنا از سوی مهرجویی

اما تکذیب خبرهای ایرنا تنها شامل اخبار سیاسی نشد. چندی پیش و در روزهایی اوج گیری تجمعات اعتراضی در ایران، ایرنا خبر از بازداشت داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس ایرانی در دوبی را مخابره کرد. در پی این خبر دفتر داریوش مهرجویی اعلام كرد: «دیروز داریوش مهرجویی در دوبی بازداشت نشد و تنها به علت موردی مشكوک در فرودگاه دوبی ماند.» این دفتر از انتشار خبر دستگیری مهرجویی به شدت ابراز تاسف كرد.

تکذیب خبر ورزشی خبرگزاری ایرنا

در مهر ماه سال گذشته و در پی برگزاری المپیک پکن و شکست تیم کشتی ایران نیز بازهم ایرنا خبر ساز شد. خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از رضا سیم خواه سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی مصاحبه ای را منتشر کرد که با واکنش وی مواجه شد.

رضا سیم خواه در واکنش گفت: «انجام مصاحبه منتشر شده از جانب خود را در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران – ایرنا- تکذیب می‌کنم.»

نایب قهرمان سابق جهان گفته بود: «خبرنگار آن خبرگزاری با من تماس گرفت و اعلام کرد رئیس فدراسیون کشتی گفته کادر فنی در شکست پکن مقصر است آیا شما دفاعی از خودتان دارید که من هم اعلام کردم حرفی برای گفتن ندارم و از کار کارشناسی استقبال کنم.»

در سال های اخیر افرادی دیگری از جمله مسعود ده نمکی (فیلمساز)، سید محمد خاتمی، عطالله مهاجرانی، آیت الله سید علی دستغیب، جامعه اسلامی مهندسان، ستاد اقامه نماز جمعه نیز در چندین مورد خبرهای منتشر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی را تکذیب کرده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی که خبرگزاری رسمی دولت محسوب و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت می‌شود.
XS
SM
MD
LG