لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

«وزارت اطلاعات فعالیت سایت های مربوط به نهضت آزادی را ممنوع اعلام کرد»


نهضت آزادی ایران که از احزاب با سابقه در ایران است پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران فعالیت سایت های مرتبط با این تشکل را «ممنوع» اعلام کرده است.

در این بیانیه با اشاره به افزایش فشار بر نیروهای سیاسی اصلاح طلب پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمده است: «در همین راستا نیز پس از بازداشت جمعی از اعضای نهضت آزادی ایران، درچندین مورد اعضای ارشد این سازمان در تماس های تلفنی و یا حضوری از سوی ماموران وزارت اطلاعات مورد تهدید قرارگرفته اند.»

نهضت آزادی ایران در ادامه بیانیه خود با اشاره به «احضار آقای مهندس محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی» به وزارت اطلاعات خبر از «ابلاغ ممنوعیت ادامه فعالیت سایتهای مرتبط با نهضت آزادی» داده است.

پایگاه رسمی «نهضت آزادی ایران» و همچنین پایگاه خبری- تحلیلی «میزان نیوز» از جمله وب سایت هایی بود که با این تشکل سیاسی مرتبط بود.

این تشکل سیاسی که بیش از چهل سال سابقه فعالیت دارد در بیانیه خود ضمن اعلام توقف فعالیت های پایگاه های اینترنتی مذکور حق «پیگیری و شکایت قانونی از طریق قوه قضاییه» را برای خود محفوظ دانسته است.

در سی سال اخیر شماری از اعضای آن زندانی شده اند. نهضت آزادی ایران، اکنون از نظر جمهوری اسلامی، گروهی غیرقانونی است.

بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری تعدادی از اعضای گروه های سیاسی اصلاح طلب مخالف دولت بازداشت شدند و عده ای همچنان در بازداشت به سر می برند.

محدودیت و مسدود کردن سایت ها در جمهوری اسلامی پیش از این نیز سابقه داشته است.

از اواسط دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی که دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی به برخورد با وب سایت ها پرداختند تاکنون به گفته یک مقام قضایی بیش از پنج میلیون وب سایت و وبلاگ فیلتر شده است.

در دوران مبارزات انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری نیز وب سایت های اینترنتی یکی از اصلی ترین ابزارهای اطلاع رسانی جریان منتقد دولت را تشکیل می دادند که در پی اعلام نتایج و آغاز اعتراض های مخالفان دولت موج گسترده فیلترینگ و توقیف پایگاه های اینترنتی نیز شدت گرفت.

به گونه ای که اکثر سایت های منتسب به نامزدهای معترض با حملات اینترنتی از کار بازایستاد.

با این حال همچنان برخی سایت های اینترنتی در ایران و خارج از ایران همچنان به حفظ چرخه اطلاع رسانی معترضان مشغولند.
XS
SM
MD
LG