لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

سایه ابطال بر سر انتخابات خانه احزاب


اسدالله بادامچیان (چپ)، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب
اسدالله بادامچیان (چپ)، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب
یک هفته پس از برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب و انتخاب اعضای شورای مرکزی این تشکل، یک عضو کمیسیون ماده ١٠ احزاب از ابطال انتخابات این تشکل خبر داد.

خانه احزاب تشکلی است که در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تأسیس شد و شامل نمایندگان همه احزاب و گروه‌های دارای مجوز است که زیر نظر شورای مرکزی منتخب مجمع عمومی فعالیت می‌کند.

هفته گذشته این تشکل سیاسی و مدنی چهارمین دوره انتخابات شورای مرکزی خود را با تشکیل مجمع عمومی برگزار کرد و بر اساس نتایج اعلام شده اکثریت اعضای منتخب شورای مرکزی را اصلاح‌طلبان تشکیل دادند.

با این وجود اسدالله بادامچیان یکی از اعضای سرشناس جریان اصولگرا و عضو کمیسیون ماده ١٠ احزاب در مصاحبه‌ای که روز جمعه از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد، خبر از «ابطال» انتخابات داد.

این عضو کمیسیون ماده ١٠ احزاب که – مرجع صدور مجوز برای احزاب و گروه ها است- با اشاره به اخطار قبلی این کمیسیون به رئیس سابق خانه احزاب(سید حسین موسوی تبریزی) گفت: «انتخابات و مجمع اخیر خانه احزاب غیر قانونی بوده و در جلسه بعدی کمیسیون ماده ١٠ ابطال خواهد شد.»

سیدحسین موسوی تبریزی، رئیس شورای مرکزی سه دوره خانه احزاب، در انتخابات این دوره ثبت نام نکرده بود
به گزارش خبرگزاری مهر اسدالله بادامچیان با اشاره به اینکه احزاب اصولگرا از مهلت ارائه شده از سوی کمیسیون ماده ١٠ احزاب به خانه احزاب برای رعایت مسائل قانونی اطلاع نداشتند گفت: «بنابراین برگزاری مجمع عمومی به طور غیر قانونی صورت گرفته وحال که مشخص شده این مجمع بدون حضور نماینده وزارت کشور و نظر موافق کمیسیون ماده ١٠ و با عدم رعایت موازین قانونی تشکیل شده نمی توان به نتایج آن متعهد بود.»

وی پیش از این در دوره دوم شورای مرکزی خانه احزاب ایران نایب رئیس آن بود.

اسدالله بادامچیان که قائم مقام حزب موتلفه اسلامی را نیز برعهده دارد تاکید کرد: «در مجمع جدید ضروری بود نقد و بررسی عملکرد دوره قبل خانه احزاب صورت بگیرد اما اینگونه نشد.علاوه بر این در مورد مسائل مالی خانه احزاب نیز اختلاف نظرهایی بین وزارت کشور و خانه احزاب وجود دارد و همچنین هویت اصلی خانه احزاب که می‌بایست خانه همه احزاب جمهوری اسلامی ایران باشد از بین رفته است.»

سایه ابطال بر سر انتخاباتی که اصلاح‌طلبان اکثریت برگزیدگان را شامل می‌شوند در حالی سنگین‌تر می‌شود که پنج‌شنبه هفته پیش حمید قزوینی سخنگوی خانه احزاب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر نتایج انتخابات را اعلام کرده بود.

براساس این گزارش محمد تبرایی، مهدی علیخانی، مهدی مظاهری، احمد حکیمی‌پور، محمد میرمحمدی، جواد حق شناس، محمد اشرفی اصفهانی، قدرت‌الله حشمتیان، فاطمه راکعی، اصغر عفتی، صابر میرعطایی، نجفقلی حبیبی، حمید قزوینی، هادی کحال‌زاده، حسین کاشفی، شهربانو امانی، عباس میرزا ابوطالبی، فرج کمیجانی، حسین کنعانی‌مقدم، احمد شریف و امیر اسلامی‌تبار اعضای برگزیده شورای مرکزی این تشکل هستند.

در این بین اعظم طالقانی، محمدعلی ولایتی و بهادر ولی ‌زاده نیز به عنوان اعضای اصلی هیئت بازرسی انتخاب شدند.

از نکات این انتخابات عدم ثبت نام سیدحسین موسوی تبریزی رئیس شورای مرکزی این تشکل بود که پیش از این سه دوره متوالی به سمت ریاست شورای مرکزی برگزیده شده بود.

با این وجود خبرها حکایت از تلاش برای «ابطال» این انتخابات دارد. انتخاباتی که اصلاح‌طلبان برنده آن بودند اما ظاهراً اصولگرایان «باطل»کننده خواهند بود.
XS
SM
MD
LG