لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

آیت الله شاهرودی به شورای نگهبان رفت


آیت الله شاهرودی رئیس سابق در کنار آیت الله لاریجانی رئیس جدید قوه قضاییه
آیت الله شاهرودی رئیس سابق در کنار آیت الله لاریجانی رئیس جدید قوه قضاییه
آیت الله علی خامنه ای پس از برگزاری مراسم تودیع آیت الله محمود شاهرودی از سمت ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی، وی را به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب کرد.

در حکم صادر شده از سوی رهبری جمهوری اسلامی،وی همچنین به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در آمده است.

به گزارش خبرگزاری ها، در متن حکم آیت الله خامنه ای خطاب به آیت الله شاهرودی آمده است: «با پايان گرفتن دوران مسئوليت در قوه قضائيه و با تقدير و تشكر از زحمات و خدمات ماندگار جنابعالي در آن دستگاه ، جنابعالي را بر اساس اصل نود و يكم قانون اساسي به عضويت شوراي محترم نگهبان براي مدت مقرر قانوني و نيز به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام در دوره پنجساله جاري منصوب مي‌كنم.»

طبق قوانین جمهوری اسلامی شش فقیه از دوازده عضو شورای نگهبان قانون اساسی مستقیم از سوی رهبری جمهوری اسلامی منصوب می شوند. شش عضو حقوقدان این شورا نیز با پیشنهاد ریاست قوه قضاییه و با رای مجلس شورای اسلامی تعیین می شوند.

آیت الله شاهرودی در حالی به عضویت در شورای نگهبان منصوب شده است که جانشین اش در قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی، پیش از این یکی از اعضای فقیه شورای نگهبان بود. به نوعی این دو در سمت های خود جابجا شده اند.

این جابجایی هر چند قاعده ای مشخص در جمهوری اسلامی نیست اما پیش از این نیز سابقه داشته است.

آیت الله شاهرودی ده سال پیش در حالی به سمت ریاست قوه قضاییه منصوب شده بود که خود برای دوره چهارم، عضوی از فقهای شورای نگهبان بود. جالب اینکه پس از انتصاب آیت الله شاهرودی به عنوان جانشین آیت الله یزدی در سمت ریاست قوه قضاییه در ده سال پیش، این بار آیت الله یزدی بود که جانشین آیت الله شاهرودی در شورای نگهبان شده بود.

اعضای شورای نگهبان در حال حاضر پنجمین دوره خود را سپری می کنند.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی نخستین وظیفه شورای نگهبان ، نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی است. این شورا وظیفه دارد که هر قانون تصویب شده در مجلس را با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام مطابقت دهد که در صورت مطابقت داشتن، لایحه یا طرح مجلس را تایید می‌کند. در صورت عدم مطابقت، آن لایحه یا طرح به مجلس برگردانده می‌شود تا مجلس اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را بررسی کند. در صورت پافشاری مجلس بر نظر خود، طرح یا لایحه مورد نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود.

دومین وظیفه شورا نظارت بر کلیه انتخابات کشور است. شورای نگهبان موظف است صلاحیت همه نامزدهایی که جهت شرکت در هر انتخابات به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور ثبت نام می‌کنند را بررسی نموده و پس از آن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیدا بدهد.
XS
SM
MD
LG