لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

هشدار شدید وزیر خارجه یمن به جمهوری اسلامی


ابوبکر القربی وزیر خارجه یمن
ابوبکر القربی وزیر خارجه یمن
دولت یمن روز سه شنبه با احضار سفیر جمهوری اسلامی به وزارت خارجه این کشور نسبت به آنچه حمایت و نقش ایران در ناآرامی های این کشور خوانده است، هشدار داد.

به گزارش رویترز، روزنامه «المیثاق» وابسته به حزب حاکم یمن اعلام کرد،ابوبکرالقربى وزیر خارجه این کشور به ایران هشدارداده است، «حمایت رسانه هاى ایران از حوثی ها و تحریک آنها بر روابط دوجانبه تاثیرمنفی خواهد گذاشت.»

آقای القربی درگفتگو با این روزنامه یمنى خواستار پایان دادن به «این دخالت ها» شد و تهدید کرد،ادامه این روند منجر به اتخاذ «تصمیمی سخت» از سوی یمن خواهد شد.

وزیر امور خارجه یمن همچنین گفته است: «ما نسبت به پیامد هاى ناگوار درروابط میان دو کشور، درصورت پخش اکاذیب از سوى رسانه هاى ایرانى و تحریک کردن حوثى ها علیه یمن و حمایت از آنها در صعده، به ایران هشدار مى دهیم.»

وى با اعلام اینکه سفیر ایران در این رابطه به وزارت خارجه احضار شده است افزود: «ما به مقامات ایران تاکید کرده ایم که موضعگیرى رسانه هاى ایران به نفع روابط دوجانبه نیست، اگر دولت ایران رسانه هاى گروهى خویش را به عنوان ابزارى براى خرابکاران گروه حوثى در صعده بکارگیرد، در این صورت یمن تصمیم سختی خواهد گرفت.»

هر چند وی از جزئیات این «تصمیم» سخنی نگفت، اما در همین مصاحبه اعلام کرد، دولت یمن به زودی نتایج تحقیقات خود را درباره دست داشتن خارجی ها در ناآرامی های داخلی یمن منتشر خواهد کرد.

دولت يمن، پیشتر، بارها جمهوری اسلامی را به حمايت از شورشيان شيعه در اين کشور متهم کرده بود. جمهوری اسلامی ايران نيز هر گونه مداخله در مناقشه يمن را تکذيب می‌کند.

اکثريت ساکنان يمن سنی مذهب هستند و شيعيان اين کشور که عموماً به صورت قبيله‌ای زندگی می‌کنند، بيشتر در مناطق روستايی و در شمال این کشور ساکنند.

از سال ۲۰۰۴ ميلادی هر از چندگاهی درگيری‌ها ميان شیعیان « زیدی» به رهبری خاندان « الحوثی» و دولت مرکزی یمن اوج می‌گيرد.

شورشيان شیعه با روابط نزديک ميان يمن و ايالات متحده آمريکا مخالف هستند و گفته‌اند در مقابل نيروهای دولتی از روستاهای خود دفاع خواهند کرد.

در سال ۲۰۰۴ در پى شدت گرفتن درگیرى ها میان ارتش یمن، وهواداران عبدالملک الحوثى، روابط بین صنعاء و تهران به تیرگى انجامیده بود و دو کشور تا مرز قطع روابط دوجانبه پیش رفتند.

ارتش یمن هفته گذشته ادعا کرد که پنج انبار مهمات شورشیان را در استان صعده کشف کرده است، که بنا به ادعای ارتش، سلاح ها و مهمات موجود در این زاغه های مهمات، ساخت ایران بوده اند.

ایران هر گونه کمک تسلیحاتی به شورشیان صعده را تکذیب کرده است. با این حال دولت عربستان و یمن، تهران را به دست داشتن در پشت پرده شورش های مردم شیعه شمال یمن متهم می کنند.
XS
SM
MD
LG