لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

استقبال سازمان ملل از توقف حمله به گروه خلافت اسلامی در شهرهای عراق


نيکلای ملادنوف، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در عراق روز شنبه ۱۳ سپتامبر از دستور نخست وزير عراق برای توقف حملات به مناطق شهری تحت کنترل نيروهای گروه خلافت اسلامی استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، حيدر العبادی، نخست وزير عراق، روز شنبه،‌ در کنفرانس ملی آوارگان عراقی گفته است که برای جلوگيری از کشته شدن افراد بی گناه به نيروهای هوايی اين کشور دستور داده تا حملات به مناطق شهری تحت کنترل نيروهای گروه «خلافت اسلامی» متوقف شود.

در واکنش به اين اظهارات نخست وزير عراق، نيکلای ملادنوف گفته است: الويت سازمان ملل متحد حفاظت از غير نظاميان و تضمين سلامتی و امنيت آنها است.

حيدر العبادی همچنين روز شنبه در «توييتر» خود نوشته است: «دو روز پيش به نيروی هوايی دستور دادم تا بمباران مناطقی شهری حتی شهرهايی که نيروهای دولت اسلامی شام و عراق حضور دارند را متوقف کند.»

نخست وزير عراق در اين نوشته خود از نام سابق گروه خلافت اسلامی، يعنی «دولت اسلامی عراق و شام» يا «داعش» را به کار برده است.

گروه خلافت اسلامی در تابستان سال جاری توانست بخش های وسيعی از مناطق سنی نشين غرب عراق را تصرف کند. نهادهای مدافع حقوق بشر می گويند، نيروهای اين گروه در جريان تصرف اين مناطق دست به کشتار و قتل عام اقليت های مذهبی مسيحی، ايزدی و شيعه زده اند.

نيروی هوايی عراق و آمريکا هم اکنون حملات مشترکی را عليه مواضع گروه خلافت اسلامی انجام می دهند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، نيز در سخنرانی تلويزيونی خود در عصر چهارشنبه، ۱۹ شهريور، گفت ايالات متحده «به طور هدفمند به حملات هوايی» عليه گروه« داعش ادامه می‌دهد».

به گزارش رويترز ، حيدر العبادی اين دستور را يک روز پس از ديدار با جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در بغداد صادر کرده است.

جان کری طی روز های اخير با سفر به کشورهای خاورميانه تلاش کرد تا کشورهای عرب منطقه را به مقابله با گروه خلافت اسلامی ترغیب کند. وزير امور خارجه آمريکا روز شنبه در قاهره نقش مصر در مبارزه با افراط گرايی و گروه خلافت اسلامی را حياتی دانسته است.

جان کری روز پنجشنبه ۲۰ شهريور و در نشست جده توافق کشورهای عربستان سعودی، شش کشور حاشيه خليج فارس، مصر، عراق و لبنان برای «ايفای نقش» در مقابله گروه خلافت اسلامی کسب کرد.

جان کری وزير امور خارجه آمريکا پيش از اين توافق با همتايان عرب خود ديدار و گفت‌وگو کرده بود تا آن‌ها را برای حمايت از استراتژی آمريکا به منظور سرکوب اين گروه که بخش‌های زيادی از سوريه و عراق را اشغال کرده‌اند، ترغيب کند.

اين کشورها پذيرفته اند تا اقداماتی شامل جلوگيری از پيوستن جنگجويان و تامين مالی آن‌ها انجام داده و «آن گونه که لازم است، در بسياری از مراحل کارزار نظامی عليه شبه نظاميان حکومت اسلامی» مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، این کشورها همچنين متعهد شدند که از دولت جديد عراق حمايت کنند که در صدد ايجاد جبهه واحدی در داخل کشور عليه گروه شبه‌نظامی خلافت اسلامی است.

XS
SM
MD
LG