لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

«پل سيزدهم» در جشنواره متد فست لس آنجلس


جشنواره «متد فست» که به عنوان تجليل از بازيگران سينما هرسال در شهر «کلباساس» در حومه شهر لس آنجلس برگزار می شود
جشنواره «متد فست» که به عنوان تجليل از بازيگران سينما هرسال در شهر «کلباساس» در حومه شهر لس آنجلس برگزار می شود

فيلم پل سيزدهم ساخته فرهاد قريب کارگردان هاليوود از زندگی بچه های خيابانی تهران، در جشنواره «متد فست» لس آنجلس به نمایش در آمد.


در نهمين سال برگزاری جشنواره «متد فست» که به عنوان تجليل از بازيگران سينما هرسال در شهر «کلباساس» در حومه شهر لس آنجلس برگزار می شود، روز يکشنبه اول آوريل، در جلسه ای با حضور شهردار اين شهر تماشاگران به تماشای فيلم «پل سيزدهم» ساخته پرداختند.


فرهاد قريب از سالها پيش در هاليوود، با نام «استيون راش» به کارگردانی فيلم اشتغال دارد.


اين فيلم که از ماجراهای واقعی زندگی کودکان خيابانی تهران ساخته شده، بيانگر جور و ازاری است که هر روز بر اين کودکان می رود.


آقای فرهاد قريب چند سال پيش پس از سال ها دوری از وطن، برای انجام مراسم به خاکسپاری پدر خود به ايران رفت اما در آنجا پس از رويارويی با بچه های بی پناهی که در شرايط رقت باری در خيابان های تهران از طريق دستفروشی به بيگاری اشتغال دارند تصميم گرفت که فيلمی از شرايط زندگی ناهنجار اين کودکان تهيه کند.


فيلم «پل سيزدهم» که کارگردان در سخنرانی خود در مقابل جمعيت تماشاگران جشنواره آن را فيلمی «غم انگيز اما واقعی» و نمايش آن را «آغاز يک انقلاب انسانی در برابر ناعدالتی ها نسبت به کودکان بی پناه ايران» خواند، ابتدا به صورت يک فيلم مستند نوشته شد.


فيلم پل سيزدهم که به شدت تماشاگران آمريکايی را در جشنواره «متد فست» تحت تاثير قرار داد بنا بر گفته فيلمنامه نويس و کارگردان اين فيلم، راهی است که او انتخاب کرده تا صدای اين کودکان بی گناه را به گوش جهانيان برساند

با مخالفت مقام های جمهوری اسلامی اين فيلم در نهايت در قالب يک فيلم داستانی و سينمايی بازنويسی شد و تا پيش از قبول آن از سوی وزارت ارشاد، بيست و چهار بارديگر نيز بازنويسی شد اما بلافاصله پس از اولين اکران آن در فستيوال فيلم اصفهان، از نمايش دوباره آن در داخل ايران جلوگيری به عمل آمد.


آقای فرهاد قريب تهيه کننده و کارگردان فيلم پل سيزدهم می گويد: «دراصفهان استقبال خارق العاده ای از فيلم شد و بلافاصله پس از پايان نمايش فيلم، مردم به ما مراجعه کردند و پرسيدند که چگونه می توانند به اين بچه های خيابانی کمک کنند. »


اما به گفته آقای قريب موضوع فيلم، واکنش های مردم و نمايش اين همبستگی، باعث دستپاچگی مقام ها شد به نحوی که بلافاصله از نمايش آن جلوگيری کردند.


به طوری که به گفته او: «در نتيجه فيلم پل سيزدهم هم چون دهها فيلم ديگر در پشت اکران به انتظار اجازه نمايش باقی ماند.»


فيلم پل سيزدهم که به شدت تماشاگران آمريکايی را در جشنواره «متد فست» تحت تاثير قرار داد بنا بر گفته فيلمنامه نويس و کارگردان اين فيلم، راهی است که او انتخاب کرده تا صدای اين کودکان بی گناه را به گوش جهانيان برساند و اميدواراست تا با کمک شرکت های بزرگ پخش کننده فيلم بتواند هرچه بيشتر در اين کار موفق شود.


آقای قريب ضمن اشاره به مشکلات قوانين حمايت از کودکان در ايران اميد دارد تا اين فيلم در نهايت موجب ايجاد تغييراتی در اين قوانين و بهبود وضع اين کودکان بی سرپرست که تعداد آنها در تهران و شهرهای بزرگ ديگر به بيش از ۲۰۰ هزار تن می رسد شود.


فرهاد قريب به راديو فردا گفت: «ديدن وضعيت ناهمگون اين کودکان چيزی نبود که من بتوانم بی اعتنا از کنار آن بگذرم. به عنوان يک هنرمند و يک فيلمساز احساس کردم که بايد به عنوان يک هنرمند متعهد و يک فيلمساز، مسئوليت ساختن چنين فيلمی را به عهده بگيرم.»


XS
SM
MD
LG