لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

سند آژانس در باره راه اندازی سانتریفوژها در نطنز


سند آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران در تعدادی از سانتریفوژها، اورانیوم وارد کرده است
سند آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران در تعدادی از سانتریفوژها، اورانیوم وارد کرده است

يک سند محرمانه آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۸ آوريل، از آغاز توليد سوخت هسته ای در تاسيسات نطنز خبر داد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، سند مربوط به آژانس بين المللی انرژی اتمی، حکايت از آن دارد که جمهوری اسلامی ۱۳۰۰ سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم را در ۸ آبشار مجزا در مجموعه نطنز راه اندازی کرده است.


در روز ۹ آوريل، ايران اعلام کرد که غنی سازی در تاسيسات نطنز را آغاز کرده است. اما اين ادعا با ترديد کارشناسان رو به رو شد

در روز ۹ آوريل، ايران اعلام کرد که غنی سازی در تاسيسات نطنز را آغاز کرده است. اما اين ادعا با ترديد کارشناسان رو به رو شد.


سند آژانس بين المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که بازرسان آژانس، در تاريخ ۱۵ تا ۱۶ آوریل در جريان راستی آزمايی اطلاعات موجود، مطلع شده اند که هشت آبشار حاوی ۱۳۱۲ سانتريفوژ راه اندازی شده و در برخی از آنها مقداری اورانيوم نيز وارد شده است.


در سند آژانس که حاوی يادداشت اولی هاينه نن معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی است، گفته شده که ايران مانع از انجام برخی از وظايف بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در نيروگاه آب سنگين اراک شده است.


آقای هاينه نن از ايران خواسته است که در تصميم خود به کاهش همکاری با آژانس تنها در سطح قانونی، بازنگری کند. از نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی، همکاری ايران در اين سطح، بسيار پايين تر از حد لازم برای رفع شبه ها در باره برنامه هسته ای اين کشور است.


ايران برنامه هسته ای را ادامه می دهد


پيشتر محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۶ آوريل بار ديگر بر ادامه برنامه هسته ای ايران تاکيد کرد و گفت که ايران تا آخر بر سر «حقوق هسته ای» خود خواهد ايستاد.


آقای احمدی نژاد در شيراز گفت:« ملت ايران برای کسب حق قانونی خود متحد ايستاده و سر سوزنی از حقوق هسته ای خود عقب نشينی نمی کند.»


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نمی توان ادعای محمود احمدی نژاد را پذيرفت که ايران به توانايی توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی دست يافته است

اظهارات رييس جمهوری ايران درباره برنامه هسته ای تهران تازه ترين موضع گيری وی پس از اعلام خبر «دستيابی به توانايی توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی» از سوی جمهوری اسلامی است که هفته گذشته اعلام شد.


اين خبر با شک و ترديدهايی از سوی کشورهای مختلف و کارشناسان بين المللی روبرو شد و روز يکشنبه نيز محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نمی توان ادعای محمود احمدی نژاد را پذيرفت که ايران به توانايی توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی دست يافته است.


شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، ۶۰ روز به ايران فرصت داده تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


کشورهای مختلف جهان نگران هستند که ايران در پوشش برنامه اتمی خود درصدد دستيابی به سلاح هسته ای باشد، اما ايران می گوید به دنبال توليد سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر و نیروگاه هایی است که قرار است در آینده بسازد.


XS
SM
MD
LG