لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

حمايت آژانس از طرح اتمی کشورهای عرب


ملک عبدالله دوم پادشاه اردن می گوید اکنون همه کشورها مایل به دستیابی به تکنولوژی هسته ای هستند
ملک عبدالله دوم پادشاه اردن می گوید اکنون همه کشورها مایل به دستیابی به تکنولوژی هسته ای هستند

گروهی از کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی، هفته آينده به اردن می روند تا برنامه این کشور برای برخورداری از تکنولوژی هسته ای را بررسی کنند.


خبرگزاری رسمی اردن (پترا) از محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی نقل کرده که آژانس آماده کمک به اردن برای برخورداری از انرژی هسته ای صلح آميز است.


آقای البرادعی در جريان سفر خاورميانه ای خود، از کشورهای شورای همکاری خليج فارس نيز که در نظر دارند يک برنامه هسته ای مشترک را آغاز کنند، حمايت کرد.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه در رياض پايتخت عربستان سعودی، از «ضرورت دستيابی شورای همکاری خليج فارس به انرژی هسته ای، به رغم برخورداری از منابع گاز و نفت»، سخن گفت.


تمايل کشورهای عرب به فن آوری هسته ای، هشدار به ايران؟


هيچ يک از کشورهای خاورميانه از آنچه «جاه طلبی ايران برای توليد سلاح هسته ای» خوانده می شود به عنوان دليلی بر ضرورت برخورداری از تکنولوژی هسته ای نام نمی برد. با اين حال بسياری از تحليلگران می گويند تمايل ناگهانی اين کشورها به دستيابی به تکنولوژی هسته ای را بايد هشداری به ايران در باره مسابقه تسليحاتی در منطقه تلقی کرد.


اسراييل نگران است که برنامه هسته ای ايران، نه تنها خطر مستقيمی برای امنيت منطقه باشد، بلکه اين برنامه به مسابقه تسليحاتی در منطقه نيز دامن بزند
سخنگوی وزارت امور خارجه اسراییل

با آنکه دولت آمريکا با گسترش سلاح های هسته ای به ويژه در منطقه خاورميانه مخالف است، با اين حال مقام هايی در واشينگتن می گويند هر کشوری که به اصول پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای به نحو کامل و همه جانبه عمل کند، بايد بتواند از تکنولوژی هسته ای صلح آميز بهره مند شود.


آمريکا در اين زمينه ابراز تمايل کرده که به توسعه برنامه هسته ای مصر که در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ اعلام شده نيز کمک کند.


ملک عبدالله پادشاه اردن، در ماه ژانويه سال جاری ميلادی (در حدود ۴ ماه پيش) در مصاحبه با روزنامه اسراييلی هاآرتص، از برنامه کشورش برای آغاز يک برنامه هسته ای خبر داد.


برای ناظران اعلام اين مطلب در مصاحبه با يک روزنامه اسراييلی، در واقع به نحوی اطمينان دادن به اسراييلی ها بود که برنامه هسته ای احتمالی اردن، خطری برای اسراييل محسوب نمی شود.


ملک عبدالله در مصاحبه خود افزود: قاعده ها عوض شده اند...اکنون همه به دنبال برنامه هسته ای هستند.»


مارک رگو سخنگوی وزارت امور خارجه اسراييل روز يکشنبه در باره تمايل مصر، اردن و ديگر کشورهای عرب خاورميانه به دستيابی به برنامه هسته ای گفت: «اسراييل نگران است که برنامه هسته ای ايران، نه تنها خطر مستقيمی برای امنيت منطقه باشد، بلکه اين برنامه به مسابقه تسليحاتی در منطقه نيز دامن بزند که به نفع هيچکس نيست.»


XS
SM
MD
LG