لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

«آمريکا خواهان گسترش تحريم ها فراتر از قطعنامه است»


شورای امنيت سازمان ملل متحد در سوم دی ماه با تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ ايران را تحریم کرد
شورای امنيت سازمان ملل متحد در سوم دی ماه با تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ ايران را تحریم کرد

آمريکا از متحدان خود خواسته است که تحريم ها عليه ايران را فراتر از تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد و تا آستانه قطع کامل سرمايه گذاری خارجی در ايران گسترش دهند.


به گزارش خبرگزاری رویتر، تعدادی از کشورهای اروپايی و روسيه، با اين مساله مخالف هستند. یک ديپلمات غربی در این زمینه گفته است تعدادی از کشورها از جمله روسيه احساس می کنند آمريکا در مورد آنها «زورگویی» می کند.


تام کيسی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته است: «البته ما مايليم نه تنها با اروپايی ها، بلکه با همه اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد برای اطمينان يافتن از اعمال تحريم ها، همکاری کنيم.»


نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا در ماه ژانويه گفت دولت های اروپايی بايد از اعتبار صادراتی چند ميليارد يورويی که به تجارت با ايران اختصاص دارد، بکاهند. او از معامله تسليحاتی ميان روسيه و چين با ايران نيز انتقاد کرد.


يک ديپلمات اروپايی گفته است: «هدف آمريکا اين است که هر گونه سرمايه گذاری را در ايران غير ممکن سازد و موضوع تنها به فروش فن آوری که مورد استفاده دوگانه دارد، محدود نمی شود»

يک ديپلمات اروپايی نيز به خبرگزاری رويتر گفته است: «هدف آمريکا اين است که هر گونه سرمايه گذاری را در ايران غير ممکن سازد و موضوع به فروش فن آوری هایی که مورد استفاده دوگانه دارد، محدود نمی شود.»


آمريکا، به گفته اين ديپلمات، در تلاش دور نگه داشتن سرمايه گذاران از ايران و پايين نگه داشتن بهای نفت است.


او افزود: «آمريکايی ها فکر می کنند از اين راه می توان به ايران آسيب رساند و به گمان من حق با آنها است.»


طرح موضوع تحريم ايران در اجلاس کشورهای گروه ۸


موضوع تحريم ايران در جلسه هفته گذشته هشت قدرت صنعتی جهان، آمريکا، بريتانيا، آلمان، ايتاليا، ژاپن روسيه، فرانسه و کانادا نيز مطرح شد.


يک ديپلمات گفته است که مقام های روسی در اجلاس برلين شکايت داشته اند که روسيه به علت داشتن پيوندهای بازرگانی محکم با ايران، بيش از کشورهای ديگر از تحريم جمهوری اسلامی آسيب ديده است.


آمريکا خواهان آن است که متحدانش از طريق متوقف کردن همه معاملات مالی و مسدود کردن دارايی های افراد و شرکت های خاصی، همه معاملات خود با ايران را قطع کنند.


خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا در بروکسل، ابراز خوشبينی کرده است که همه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، قطعنامه تحريم ايران را به طور کامل اجرا خواهند کرد

خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا در بروکسل، ابراز امیدواری کرده که همه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، قطعنامه تحريم ايران را به طور کامل اجرا خواهند کرد.


او گفت: «در جلسه قبل شورای امنيت سازمان ملل متحد، ما به اين توافق رسيديم که راه هايی که بتوان افراد و شرکت های بيشتری را مشمول تحريم کرد، را بررسی کنيم.»


باز گذاشتن راه بازگشت ایران به مذاکرات


با آنکه تلاش های آمريکا و اتحاديه اروپا برای گسترش دامنه تحريم ايران ادامه دارد، اما کشورهای بيشتری از ايران می خواهند تا پيش از پايان ضرب الاجل شورای امنيت سازمان ملل متحد، فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد و به مذاکرات بازگردد.


فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه فرانسه روز سه شنبه در مقاله ای در روزنامه لوموند نوشت: «مقام های ايران بايد بدانند که با رد يک راه حل ديپلماتيک، راه را برای گزينه های ديگر باز می کنند».


آقای دوست بلازی از کشورهای جهان خواسته است راه را برای بازگشت ايران به مذاکرات باز بگذارند.


XS
SM
MD
LG