لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

پيامد اخراج ده ها هزار افغان از ايران


افغان هایی که به افغانستان بازگردانده شده اند
افغان هایی که به افغانستان بازگردانده شده اند

کميسيون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می گويد بيش از ۳۶ هزار افغان در مدت ده روز از ايران اخراج شده اند .اين افغان ها در منطقه زابل در مرز ايران و افغانستان مستقرهستند.


ايران می گويد بيش از ۵۰ هزار افغان را برای خروج از ايران فراخوانده و بر آن است که هر کشوری از نظر قانونی حق دارد که کارگران مهاجر غير قانونی را خارج کند.


مقام های افغانستان می گويند اين کشور در يک زمان کوتاه مدت توانايی پذيرفتن جمعيت چند هزار نفری افغان ها را ندارد.


مهاجران اخراج شده به مناطقی فرستاده شده اند که امکانات کافی برای استقرار و زندگی وجود ندارد و به همين دليل با مشکلات معيشتی مواجه شده اند.


روز سه شنبه ۱۱ ارديبهشت، جمعی از افغان ها در اعترض به آنچه اخراج اجباری پناهجويان افغان از ايران عنوان شد، در برابر وزارت امور خارجه افغانستان و سفارت ايران در کابل جمع شدند و در اعتراض به سياست های دولت ايران، شعار مرگ بر احمدی نژاد سر دادند.


روز گذشته احمد حسينی مدير کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت امور خارجه ايران گفت: «افغان ها طرح اخراج اتباع غير مجاز را با خروج داوطلبانه اتباع اشتباه گرفته اند.»


وی افغان های اخراج شده را مهاجران غير قانونی خواند و افزود: «طی سالهای گذشته جمعيت افغان های غير مجاز در ايران به صورت قابل توجهی افزايش يافته و تا مرز يک ونيم ميليون نفر هم رسيد و اختلالات ناشی از حضور اين تعداد افغان به خصوص در بازار کار،ديگر برای ايران قابل تحمل نيست.»


کميساريای عالی پناهندگان می گويد هر چند بيشتر افغان هايی که از ايران اخراج شده اند به صورت غيرقانونی در ايران زندگی می کردند اما مقام های ایران به آنها فرصت دهند که به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگردند.

کميساريای عالی پناهندگان می گويد هر چند بيشتر افغان هايی که از ايران اخراج شده اند به صورت غيرقانونی در ايران زندگی می کردند اما مقام های ایران به آنها فرصت دهند که به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگردند.


عبدالکريم لاهيجی نائب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر در گفت و گو با راديو فردا به پناهندگان سياسی افغانی مقيم ايران اشاره می کند که پيشتر طرح خروج آنها هم از سوی جمهوری اسلامی اعلام شده بود و برای زندگی در ايران با مشکلات متعددی روبرو هستند.


اگر چه طرح خروج اين پناهندگان «داوطلبانه» عنوان می شود اما آنها چند سالی است که با آغاز سال تحصيلی برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس ايران با مشکلاتی مواجه می شوند .


دکتر لاهيجی می گويد: «پس از سقوط حکومت طالبان ايران تلاش کرد که افغان ها را به کشورشان باز گرداند.»


او می افزايد: «مهاجران افغانی در ايران پناهنده سياسی هستند و يکی از پيش شرط های بازگشت پناهنده به کشور اين است که در آن کشورامنيت وجود داشته باشد،که در حال حاضر در افغانستان امنيتی وجود ندارد.»


بيش از ۹۰۰ هزار مهاجر افغان در ايران به صورت رسمی ثبت نام شده اند و بنابراين به طور رسمی نمی توان آنها را اخراج کرد.


به برآورد مقام های جمهوری اسلامی، دست کم يک و نيم ميليون مهاجر افغان به صورت غير قانونی در ايران زندگی می کنند که بيشتر به کشاورزی و کارهای ساختمانی مشغول هستند.


به دليل نرخ بالای بيکاری در افغانستان بسياری از افغان ها برای کار ويزا می گيرند و به ايران می آيند، اما بيش از مهلت مشخص شده در ايران می مانند.


XS
SM
MD
LG