لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

محمود احمدی نژاد و افزایش احساسات ضد شیعی در خاورمیانه


حسن شریعتمداری تحلیلگر سیاسی
حسن شریعتمداری تحلیلگر سیاسی

اعدام صدام حسين ديکتاتور سابق عراق، احساسات ضد شيعی و ضد ايرانی را ابتدا در عراق و سپس، درخاورميانه در پی داشته است.


حسن شريعتمداری تحليلگر سياسی می گويد سياست هسته ای دولت محمود احمدی نژاد و سخنان تحريک آميز او عليه اسراييل و آمريکا، که حمايت گروه های افراطی مسلمانان را جلب کرده است، از جمله دلايل عمده افزايش احساسات ضد شيعی در خاورميانه است.


حکومت ها ی خاورميانه، مواضع دولت محمود احمدی نژاد را توطئه ای برای برهم زدن تعادل داخلی کشورهايشان ارزيابی می کنند
حسن شریعتمداری

آقای شريعتمداری می گويد اين دو موضوع، موجب نگرانی حکومت های منطقه شده است. زيرا از يک طرف آنها را با يک بحران امنيتی روبرو کرده است و از طرف ديگر از آن بيم دارند که توده های مسلمان خاورميانه جذب سخنان فريبنده آقای احمدی نژاد شوند.


به گفته اين تحليلگر، حکومت ها ی خاورميانه، مواضع دولت محمود احمدی نژاد را توطئه ای برای برهم زدن تعادل داخلی کشورهايشان ارزيابی می کنند.


حسن شريعتمداری همچنين اعدام صدام حسين را عامل ديگری برای دامن زدن به احساسات ضد شيعی و ضد ايرانی در خاورميانه می داند و می افزايد: «اعدام صدام حسين به عنوان توطئه شيعيان عليه سنی عراق مطرح و وانمود شده است که شيعيان به عنوان اهرم ايران اين اقدام را انجام داده اند. اما اين موضوع به دامنه دشمنی سنی ها با ايران افزوده است.»


آقای شريعتمداری با خطرناک دانستن ابعاد اين احساسات می افزايد: «اگر اين بحران به يک جنگ تمام عيار داخلی تبديل شود، به زودی دامنه آن به داخل ايران هم کشيده می شود و اگر جبهه مشترکی عليه شيعيان به وجود بيايد، آنها از جمله در ايران، رودرروی هم قرار خواهند گرفت.»


بالا گرفتن دعوای شيعه و سنی می تواند امنيت درخاورميانه را مختل کند و ابعاد جديدی به بحران منطقه بدهد
حسن شریعتمداری

به گفته او هنوز زود است که بتوان چنين درگيری ای را پيش بينی کرد، اما زمينه های تاريخی آن موجود است و اگر حاکمان ايران از تحريکات خود دست برندارند، موجب تحريک ديگران خواهند شد.


آقای شريعتمداری می گويد سياست های دولت محمود احمدی نژاد باعث تشديد احساسات ضد شيعی در داخل ايران شده است. او می گويد: «ترويج دعوای شيعه و سنی در ايران يک سياست نابخردانه است که می تواند باعث افزايش تنش شود.


بنابراين به گفته وی: «بايد برای حفظ آرامش تلاش کرد و کليد موفقيت آن دست برداشتن ايران از تحريکات بين المللی و تنش های ناشی از بحران اتمی است.»


حسن شريعتمداری تاکيد کرد که بالا گرفتن دعوای شيعه و سنی می تواند امنيت درخاورميانه را مختل کند و ابعاد جديدی به بحران منطقه بدهد. موضوعی که کشورهای منطقه را تحت تاثير قرار خواهد داد. از اين رو به گفته وی، قدرت های جهان و اسراييل بايد متوجه اين نکته باشند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG