لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

«محمود احمدی نژاد در تدارک سفر به عراق»


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید دعوت از احمدی نژاد برای سفر به عراق، در سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران صورت گرفته است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید دعوت از احمدی نژاد برای سفر به عراق، در سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران صورت گرفته است

منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز يکشنبه ۲۸ مرداد گفت که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، دعوت نخست وزير عراق را برای سفر به اين کشور پذيرفته است.


آقای متکی گفت دعوت از محمود احمدی نژاد برای سفر به عراق، در زمان ديدار اخير نوری المالکی نخست وزير عراق از ايران صورت گرفته است.


آقای متکی همچنين گفت که پيش زمينه های اين سفر در حال انجام است و «در صورت قطعی شدن سفر، زمان آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.»


از زمان سرنگونی رژيم صدام حسين، روابط جمهوری اسلامی و حکومت به طور عمده شيعه عراق، بسيار گسترش يافته است.


سفر احتمالی آقای احمدی نژاد به عراق، خوشايند ايالات متحده آمريکا که جمهوری اسلامی را متهم به مداخله در امور عراق و دامن زدن به خشونت ها در اين کشور می کند، نخواهد بود.


ارتش آمريکا، جمهوری اسلامی را متهم می کند که به شبه نظاميان شيعه اين کشور آموزش می دهد و مواد منفجره و سلاح در اختيار آنها قرار می دهد.


آقای متکی گفت دعوت از محمود احمدی نژاد برای سفر به عراق، در زمان ديدار اخير نوری المالکی نخست وزير عراق از ايران صورت گرفته است

جمهوری اسلامی اين اتهام را رد می کند و حضور نيروهای آمريکا در عراق را عامل اصلی وضعيت کنونی عراق می داند.


تهران و واشنگتن، از زمان انقلاب ۱۳۵۷، روابط ديپلماتيک ندارند و در سال های اخير به ويژه بر سر برنامه هسته ای بحث انگيز جمهوری اسلامی به شدت با هم اختلاف دارند.


بغداد از هر دو طرف خواسته است که اختلاف های خود را به داخل مرزهای عراق نکشانند. به گفته تعدادی از تحليلگران، هم ايران و هم آمريکا، با وجود اختلاف های ديرينه، در تمايل به پايان گرفتن خشونت در عراق، اتفاق نظر دارند.


منوچهر متکی روز يکشنبه در مشهد در مورد ارزيابی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از مذاکرات ايران و آمريکا گفت: «ما شرايط آمريکا در عراق را درک می کنيم.»


او افزود: «نتيجه شدن مذاکرات انجام شده منوط به گام های عملی است که می تواند مسايل را به راحتی برای ما آشکار کند و بخشی هم مرتبط به تصحيح سياست ها است که در اين حوزه نا اميد نيستيم و با توجه به شرايط موجود عراق برخوردها بسيار منطقی و واقع بينانه شده است.»


«نقش سپاه قدس در عراق»


به رغم مذاکراتی که اخيرا ميان سفيران جمهوری اسلامی و آمريکا در بغداد صورت گرفته است، تلاش آمريکا برای مبارزه با آنچه مداخله جمهوری اسلامی در عراق خوانده می شود، رو به افزايش است.


منابع اطلاعاتی آمريکا روز يکشنبه ۲۸ مرداد اعلام کردند که ۵۰ نفر از نيروهای سپاه قدس در عراق به آموزش شبه نظاميان شيعه برای چگونگی حملات راکتی و خمپاره ای مشغول هستند.


اين نخستين بار است که آمريکا، نيروهای سپاه قدس را متهم به آموزش شبه نظاميان شيعه در خاک عراق کرده است.


پيشتر اين اتهام مطرح می شد که شبه نظاميان به پايگاه هايی در خاک ايران انتقال می يابند تا روش های حملات راکتی و چگونگی کار گذاشتن بمب های کنار جاده ای را آموزش ببينند.


سپاه در آستانه قرار گرفتن در فهرست سازمان های تروريستی

رسانه های آمريکايی همچنين روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه گزارش دادند که دولت آمريکا تصميم گرفته است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.


بنا به اين گزارش، در تصميم اخير، سپاه پاسداران در فهرست سازمان هايی قرار می گيرد که برای «تروريسم بين المللی» فعاليت می کنند، اما هنوز در اين باره اختلاف نظر وجود دارد.


به گفته اين مقام آمريکايی، برخی خواهان آن هستند که تمامی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروريستی شناخته شود، اما برخی می گويند که تنها سپاه قدس – از شاخه های نظامی زير مجموعه سپاه – بايد در اين فهرست قرار بگيرد.


در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اين فهرست قرار بگيرد، از انجام هرگونه معامله در خاک آمريکا باز خواهد ماند و دارايی های تک تک اعضايش در آمريکا مسدود خواهد شد.


XS
SM
MD
LG