لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

حسين عليزاده و ساز تازه ای به نام «شورانگيز»


اجرای کنسرت های اخير آقای عليزاده همزمان است با نامزدی تازه ترين آلبوم او «به تماشای آبهای سفيد»، برای دريافت جايزه گرامی برای بهترين اثر سنتی در رده بندی موسيقی جهان
اجرای کنسرت های اخير آقای عليزاده همزمان است با نامزدی تازه ترين آلبوم او «به تماشای آبهای سفيد»، برای دريافت جايزه گرامی برای بهترين اثر سنتی در رده بندی موسيقی جهان

روز جمعه شانزدهم ماه مارس، حسين عليزاده آهنگساز برجسته و استاد مسلم سازهای سنتی و گروه آنسامبل همآوران، در کنسرتی در «رويس هال» دانشگاه لس آنجلس به اجرای برنامه پرداختند.


دراين کنسرت آقای عليزاده با نوآوری و تعبير و تفسيری که از موسيقی سنتی ايرانی دارد، به همراه دو آوازخوان افسانه رسائی و پوريا اخواص، پژمان حدادی نوازنده تنبک ودف، علی بوستان نوازنده سه تار ولوت، و نيما و صبا علیزاده (دو قلوهای آقای علیزاده) نوازندگان لوت و کمانچه، قطعاتی را اجرا کردند.


يکی از جالب ترين نکات اين کنسرت، معرفی ساز تازه ای به نام «شورانگيز» بود که جزو چند سازی است که توسط حسين عليزاده طراحی شده است.


اين ساز آميزه ای است از سه تار و و تنبور و در نواختن آن از دو تکنيک مختلف اما همزمان استفاده می شود.


گروه همنوازی همآوران و حسين عليزاده، در تور تازه خود که جمعه گذشته از تورنتو آغاز شده و پس از اجرايی در ساراتوگا در شمال کاليفرنيا به لس آنجلس آمد، تازه ترين آثار اين آهنگساز نامزد جايزه «گرامی» را اجرا کرد.


اجرای کنسرت های اخير آقای عليزاده همزمان بود با نامزدی تازه ترين آلبوم او «به تماشای آب های سفيد»، برای دريافت جايزه گرمی برای بهترين اثر موسیقی سنتی در رده بندی موسيقی جهان.


اين سی دی کند و کاوی است در موسيقی سنتی ايران و موسيقی اصيل ارمنستان که در دورترين گوشه های موسيقيايی به نوعی به هم پيوند خورده اند و يکی از قطعات آن بنام «عاشقانه های ارمنی» به شيوه ای سحرانگيز توسط نوازنده آمريکايی ارمنی تبار «جيوان گاسپاريان» بداهه نوازی شده است.


اجرای کنسرت های اخير آقای عليزاده همزمان بود با نامزدی تازه ترين آلبوم او «به تماشای آبهای سفيد»، برای دريافت جايزه گرمی بهترين اثر موسیقی سنتی

آقای عليزاده يک بار در سال ۲۰۰۲ برای آلبوم «بی تو به سر نمی شود» به همراه ديگر استادان موسيقی ايران محمد رضا شجريان و کيهان کلهر و يک بار ديگر هم برای آلبوم «فرياد» نامزد دريافت جوايز معتبر موسيقی «گرامی» در رده بندی «موسيقی جهان» شد.


شهرت حسين عليزاده در غرب بيشتر به خاطر ساختن موسيقی متن فيلم هايی چون «گبه» و «زمانی برای مستی اسب ها» است که به طور مشخص نمايانگر نبوغ اين هنرمند در نوآوری و ترجمان موسيقی کلاسيک و سنتی ايرانی به زبان امروزی است.

انتشار آلبوم « به تماشای آب های سفيد» در ايران به خاطر استفاده از يک آوازخوان زن در ميان تندروهای مذهبی سرو صدای زيادی ايجاد کرد.


صدای دلنشين خانم افسانه رسائی يکی از شاگردان قديمی حسين عليزاده در کنار يک آنسامبل کاملا مردانه در طول اجراهای چند کنسرت که به طور زنده در باغ های مرکز فرهنگی نياوران برگزار شد، از درخشان ترين بخش های اين اجرا ها به شمار می رود.


دانشگاه لس آنجلس با برگزاری کنسرت های مختلف هر سال از هنرمندان برجسته ايرانی برای اجرای برنامه در تالار با شکوه «رويس هال» دعوت می کند تا ضمن اجرای موسيقی برای ايرانيان ساکن اين ناحيه، اعضای جامعه آمريکايی را نيز با تازه ترين آثار و تحولات موسيقی اين هنرمندان ايرانی آشنا کند.


XS
SM
MD
LG