لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

در قلمرو ادب: گفتاری در باره چند کتاب


در این برنامه گفتاری در باره تازه ترین کتاب میلان کوندرا ارایه شده است
در این برنامه گفتاری در باره تازه ترین کتاب میلان کوندرا ارایه شده است

در برنامه در قلمرو ادب بيست يکم بهمن، مطلبی ارايه شده است در باره «پرده» تازه ترين اثر ميلان کوندرا نويسنده چک در نقد ادبی.


ميلان کوندرا در «پرده» می نويسد با رمان پرآوازه «دن کيشوت» اثر سروانتس پرده ای که جلو چشم ما کشيده شده بود کمی کنار رفت و توانستيم بخشی از پشت پرده را ببينيم .


رمان نويس های بعدی به گفته وی، نخواستند اثری برتر از دن کيشوت خلق کنند. «تلاش آنها اين بوده که آن بخشهايی از پشت پرده را به ما نشان بدهند که سروانتس نتوانسته بود نشان بدهد».


در اين برنامه همچنين شرحی درباره رمان «لامذهب» به قلم آيان هرسی علی نويسنده سومالی تبار مقيم آمريکا و مدافع سرسخت حقوق زن در کشورهای اسلامی ارايه شده است.


در رمان «لامذهب» آيان هرسی علی نويسنده مقيم آمريکا خاطره زمان کودکی در قبيله ای در سومالی، تحصيل دينی به روايت افراطی های اسلامگرا در عربستان سعودی، برگذشتن ازآن آموزش ها و تبديل شدن به يک قهرمان مدافع حقوق زن در جهان اسلام را شرح می دهد.


بحثی کوتاه در باره رمان «حرامزاده های استانبول» اثر اليف شفق نويسنده ترک و «شکستن تابوی سکوت» در باره کشتار ارامنه در ترکيه در دهه دوم سده بيستم نيز ارايه شده است.


اليف شفيق نويسنده ترک در رمان «حرامزاده ها ی استانبول» تابوهای ديرپا در کشور زادگاه خود ترکيه را می شکند و کشتار ارامنه در دهه دوم سده بيستم در ترکيه را «نسل کشی» می نامد چيزی که گفتنش در ترکيه جرم است و مجازات زندان دارد.


در رمان «در کشور مردها» هشام مطر نويسنده ليبيايی در تبعيد، خاطره زمان کودکی در رژيم سرکوبگر معمر قذافی در چهار دهه گذشته را شرح می دهد و به طور عمده به آسيب روانی می پردازد که از رهگذر سرکوب پدران در حکومت معمر قذافی و رژيم های نظير او متوجه کودکان و نوجوانان می شود.


در بخش ديگری از اين برنامه، سه گفتار کوتاه در باره افسانه بهشت گمشده از سه نويسنده نيز ارايه شده است.


XS
SM
MD
LG