لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

«هيچ کشوری خواهان تعليق دايمی غنی سازی ايران نيست»


نیکلاس برنز می گوید ایران باید بداند که صاحب خلیج فارس نیست
نیکلاس برنز می گوید ایران باید بداند که صاحب خلیج فارس نیست

نيکلاس برنز گفت هيچ کشوری نمی گويد ايران غنی سازی اورانيوم را به طور دايم کنار بگذارد، اما برای زنده نگه داشتن مذاکرات، بايد غنی سازی متوقف شود.


نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا روز سه شنبه ۲۲ ماه ژانويه در دوبی گفت اگر ايران می خواهد به جامعه جهانی حسن نيت خود را نشان دهد، بايد برای باز گذاشتن درهای گفت و گو، غنی سازی اورانيويم را متوقف سازد.


به گفته آقای برنز، وارد شدن به مذاکرات با ایران بدون آن که اين کشور به برنامه غنی سازی اورانيوم خود پايان داده باشد، بی معنی است و در اين صورت تنها به تهران«زمان کافی برای توليد سلاح هسته ای داده شده است».


واشنگتن اجازه نخواهد داد ايران کنترل منطقه نفت خيز خليج فارس را به دست بگيرد
نیکلاس برنز

نيکلاس برنز افزود آمريکا «به دنبال جنگ با ايران نيست» و خواهان يک راه حل ديپلماتيک برای حل مساله هسته ای ايران است.


«ايران صاحب خليج فارس نيست»


نيکلاس برنز که در دوبی سخنرانی می کرد با اشاره به اعزام دومين ناو هواپيما بر آمريکا به منطقه گفت واشنگتن اجازه نخواهد داد ايران کنترل منطقه نفت خيز خليج فارس را به دست بگيرد.


او گفت: خاورميانه منطقه ای نيست که ايران بر آن چيره شود. خليج فارس نبايد در کنترل ايران در آيد و «منافع همه ما در ثبات و جريان آزاد نفت و گاز در منطقه، بايد تامين باشد».


آقای برنز در رابطه با اعزام ناو هواپيما بر جان استينز به منطقه که به ناو هواپيمابر آيزنهاور خواهد پيوست گفت «ايران برای خاورميانه قدرت نمايی می کند».


او گفت ايران بايد درک کند که صاحب و مالک خليج فارس نيست.


مهلت ۶۰ روزه و بسته پيشنهادی اروپا


شورای امنيت سازمان ملل متحد از روز تصويب قطعنامه، ۶۰ روز به ايران فرصت داده که همه فعاليت های هسته ای مربوط به چرخه سوخت را به حال تعليق درآورد.


مقام های جمهوری اسلامی، ضمن «غير قانونی» خواندن قطعنامه گفته اند در نظر دارند در اين مدت ۳۰۰۰ سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم را نصب کنند.


در همين زمينه، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه، ۲۲ ژانويه، در راستای هماهنگ کردن اعمال قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، با يکديگر ملاقات کردند.


اتحاديه اروپا از همه کشورهای جهان خواست که تحريم های تصويب شده شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را به طور کامل اعمال کنند.


نيکلاس برنز، معاون سياسی وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه در شهر هرزليا در شمال تل آويو نيز گفته بود: فشارهای آمريکا و جامعه جهانی بربرنامه هسته ای ايران، جمهوری اسلامی را در موضع دفاعی قرار داده است.


آقای برنز تاکيد کرد:«ايران اکنون در موضع تدافعی است و ديگر در موضع تهاجمی نيست» و بايد ايران را «در موضع تدافعی» نگه داشت.


معاون وزير خارجه آمريکا افزود:«ايران ياد بگيرد که به اراده و خواست جامعه جهانی احترام بگذارد.»


XS
SM
MD
LG