لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

ايران و سپر موشکی، موضوع مذاکره بوش و پوتين


رییسان جمهوری روسیه و آمریکا روز چهارشنبه در باره مسایلی از جمله برنامه هسته ای ایران، تلفنی گفت و گو کردند
رییسان جمهوری روسیه و آمریکا روز چهارشنبه در باره مسایلی از جمله برنامه هسته ای ایران، تلفنی گفت و گو کردند

جورج بوش رييس جمهوری آمريکا روز چهارشنبه ۲۸ مارس، در تماس تلفنی با ولاديمير پوتين همتای روس خود، در باره مسايلی از جمله برنامه هسته ای ايران و موضوع سپر دفاع موشکی که آمريکا در نظر دارد در جمهوری چک و لهستان مستقر کند، گفت و گو کرد.


به گفته گوردون جانرو سخنگوی امنيت ملی کاخ سفيد، رهبران دو کشور در باره تنش های فزاينده بر سر برنامه هسته ای ايران گفت و گو کردند.


خبرگزاری اينترفکس به نقل از کرملين گزارش داده که ولاديمير پوتين، در اين تماس تلفنی گفته است به ايران در باره ضرورت همکاری با جامعه جهانی و آژانس بين المللی انرژی اتمی، پيام جدی فرستاده شده است.


رييس جمهوری روسيه همچنين تاکيد کرده است که قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، اجازه استفاده از زور عليه ايران را نمی دهد.


گردون جانرو سخنگوی امنيت ملی کاخ سفيد گفت در جريان مکالمه تلفنی رهبران آمريکا و روسيه، پرزيدنت بوش بر اين نکته تاکيد کرده است که هدف از ايجاد سپر دفاع موشکی، مقابله با خطر موشک های بالستيک از سوی خاورميانه است. اين خطر، به گفته وی، هم متوجه اروپا و روسيه است و هم آمريکا.


ولاديمير پوتين، در اين تماس تلفنی گفته است به ايران در باره ضرورت همکاری با جامعه جهانی و آژانس بين المللی انرژی اتمی، پيام جدی فرستاده شده است

آقای جانرو افزود: «دو رييس جمهوری، در باره اهميت ادامه مشاوره در ميان اعضای پيمان آتلانتيک شمالی ناتو بر سر خطر موشکی و دفاع در مقابل آن، و نيز در باره راه های گسترش همکاری های دفاع موشکی مذاکره کردند.


متحدان آمريکا تمايلی به پيوستن به سامانه دفاعی ندارند


متحدان آمريکا در پيمان آتلانتيک شمالی ناتو، تمايلی به پيوستن به اين سامانه دفاعی از خود نشان نمی دهند.


با اين حال آمريکا برنامه خود را برای توسعه سپر دفاع موشکی و گسترش آن به لهستان و جمهوری چک به پيش می برد.


آمريکا پس از گفت و گو و رايزنی با کشورهای جمهوری چک و لهستان، به توافق رسيد که سيستم دفاع موشکی خود در خاک اروپا را در اين دو کشور مستقر کند تا دفاعی باشد در مقابل خطر موشک های بالستيک ايران و کره شمالی، که از آنها را «دولت های ياغی» می نامد.


آمريکا می گويد پايگاه های اين کشور در مرکز اروپا، از آمريکای شمالی و بخش بزرگی از اروپا در مقابل خطر حمله موشکی احتمالی از سوی ايران يا هر کشور ديگری در خاورميانه، حفاظت خواهند کرد.


اما روسيه هشدار داده است که اين کار می تواند به يک مسابقه تسليحاتی جديد در اروپا دامن بزند.


XS
SM
MD
LG