لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

«پيروزی در عراق، ضربه سختی به افراطی گری است»


رییس جمهوری آمریکا می گوید پیروزی در عراق، به مثابه شکست افراطی گری است
رییس جمهوری آمریکا می گوید پیروزی در عراق، به مثابه شکست افراطی گری است

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه ۲۷ ماه اوت، گفت پيروزی در عراق، ضربه سختی به افراطی ها و تندروهايی خواهد بود که در تلاش حمله ديگربار به آمريکا هستند.


به همين جهت، به گفته وی، «ايالات متحده آمريکا به حمايت خود از رهبران عراق و از تلاش مردم عراق برای فائق آمدن بر اهرم های ترور که قصد سرنگون کردن دمکراسی نوپای اين کشور را دارند، ادامه خواهد داد.»


رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت که ايالات متحده آمريکا خود را متعهد به توسعه مناسبات با عراق و استحکام روابط ديپلماتيک، اقتصادی و امنيتی، با حکومت و مردم عراق می داند.


سخنان رييس جمهوری آمريکا، در حالی ابراز می شود که حمايت مردم از جنگ عراق کاهش می یابد و بر انتقادها از عملکرد آقای المالکی افزوده می شود.


همزمان با نزديک شدن ۱۵ سپتامبر، زمان ارايه گزارش راهبرد آمريکا در عراق، رييس جمهوری آمريکا، هم بر حمايت آمريکا از رهبری عراق تاکيد کرد و هم به بالا گرفتن انتقادها از «ناکارآمدی حکومت عراق» واکنش نشان داد.


استقبال از توافق میان رهبران عراق


آقای بوش، ضمن با اهميت خواندن توافق سياسی روز يکشنبه ميان رهبران عراق گفت هنوز بايد اقدام های بيشتری در اين راستا صورت گيرد.

جرج بوش که پس از پايان ميتينگی در نيومکزيکو به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت افزود: «توافق روز گذشته (ميان رهبران عراق)، گام مهمی بود. من به آنها خاطرنشان کردم و آنها هم درک می کنند که بايد اقدام های بيشتری انجام شود.»


آقای بوش پيشتر، به نوری المالکی نخست وزير عراق و ديگران رهبران اين کشور نيز به طور تلفنی تبريک گفته بود.


به نفع همه ما است که مردم عراق پيروز شوند. پيروزی در عراق، ضربه سختی به افراطی ها و تندروهايی است که مشتاق حمله ديگربار به آمريکا هستند
جرج بوش

توافق ميان رهبران، کرد، شيعه و سنی عراق، که در پايان روز يکشنبه اعلام شد، به چگونگی جذب اعضای حزب منحل شده بعث، حزب صدام حسين رهبر پيشين عراق، در جامعه و نيز آزادی زندانيان مربوط می شود.


با اين حال معاون سنی مذهب رييس جمهوری عراق که او نيز اين توافق را امضا کرده است، روز دوشنبه گفت که اين توافق برای منصرف کردن اعضای سنی کابينه از استعفا، کافی نيست.


مخالفت جرج بوش با کاهش نيروهای آمريکايی در عراق


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز شنبه ۲۵ اوت، در سخنرانی هفتگی راديويی خود اعلام کرد که در نظر ندارد نيروهای آمريکايی در عراق را کاهش دهد. به گفته وی ارتش آمريکا هم اکنون در عراق در مراحل اوليه يک عمليات تهاجمی جديد قرار دارد.


جان وارنر سناتور جمهوريخواه و از اعضای کميته نيروهای مسلح سنا، از دولت آمريکا خواسته است که تا ۱۵ سپتامبر، دست کم به صورت نمادين، تعدادی از نيروهای آمريکايی را از عراق خارج کند.


جان وارنر سناتور جمهوريخواه و از اعضای کميته نيروهای مسلح سنا، از دولت آمريکا خواسته است که تا ۱۵ سپتامبر، دست کم به صورت نمادين، تعدادی از نيروهای آمريکايی را از عراق خارج کند

سناتور وارنر روز پنجشنبه گذشته از جرج بوش خواست که پنج هزار تن ازسربازان آمريکايی را، به عنوان اولين گام برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق، و فرستادن پيامی قاطع به دولت اين کشور که تعهد آمريکا به عراق نامحدود نيست، به آمريکا فراخواند.


آقای بوش، در پیام هفتگی خود، با انکه به طور مستقيم به درخواست سناتور وارنر پاسخ نداد، اما در نطق خود از عمليات تهاجمی که از ابتدای سال جاری ميلادی با اعزام ۳۰ هزار نيروی اضافه به عراق آغاز شده، ابراز رضايت کرد.


او گفت: «ما در مراحل ابتدايی عمليات تهاجمی هستيم اما موفقيت چند ماه گذشته نشان داده که وضعيت در عراق می تواند تغيير کند و در واقع در حال تغيير است.»


جرج بوش افزود: «پيروزی يک شبه به دست نمی آيد، ولی با پشتيبانی از مردم عراق که در ايجاد دموکراسی در کشورشان می کوشند، خواهيم توانست به القاعده ضربه سنگينی بزنيم و اميدی تازه را برای ميليون ها نفر در سراسر خاورميانه زنده کنيم.»


در ۱۵ ماه سپتامبر، ژنرال ديويد پترويس فرمانده نظامی آمريکا در عراق و رايان کروکر سفير آمريکا در عراق گزارشی درباره خشونت های فرقه ای در عراق و تاثير حضور ۱۶۰ هزار سرباز آمريکايی برای بازگرداندن اين کشور به ثبات و امنيت، به کنگره آمريکا ارايه خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG