لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

«عملکرد جمهوری اسلامی، ایران را منزوی کرده است»


جرج بوش و حامد کرزای در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند
جرج بوش و حامد کرزای در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند

رييس جمهوری آمريکا در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رييس جمهوری افغانستان گفت عملکرد حکومت جمهوری اسلامی، ايران را به انزوا رانده است.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه ۶ ماه اوت در کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان گفت عملکرد رهبری ايران «مايه سرخوردگی بزرگی برای مردم ايران بوده است».


او گفت وضع مردم ايران می توانست بسيار بهتر از اين که هست باشد و افزود: «اما در نتيجه عملکرد حکومت، اين کشور در انزوا قرار دارد و ما هم به تلاش خود برای منزوی ساختن ايران ادامه می دهيم زيرا تا آنجا که ما شاهد هستيم، آنها در راستای صلح حرکت نمی کنند.»


بايد در توصيف ايران به عنوان يک نيروی مثبت در افغانستان، محتاط بود

سخنان رييس جمهوری آمريکا در تناقض آشکار با اظهارات روز يکشنبه حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان است. آقای کرزای روز يکشنبه، در مصاحبه با شبکه خبری سی اِن اِن، از حمايت جمهوری اسلامی از کشورش در مبارزه با مواد مخدر سخن گفت و افزود که ايران از روند صلح افغانستان حمايت کرده است.


جرج بوش در بخشی از سخنان خود گفت بايد در توصيف ايران به عنوان يک نيروی مثبت در افغانستان، محتاط بود و افزود «اين ديگر به آنها (حکومت ايران) مربوط می شود که به ما و دولت افغانستان ثابت کنند که واقعا چنين نيرويی هستند.»


رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت به نفع همه ما است که شاهد ايرانی باشيم که ثبات برقرار می کند و نه در جهت بی ثبات سازی گام برمی دارد و افزود به نفع همه ماست که ايران «جاه طلبی سلاح هسته ای خود را کنار بگذارد و ما هم در همين جهت (برای دست برداشتن ايران از برنامه هسته ای) تلاش می کنيم.»


مبارزه با قاچاق مواد مخدر


۹۵ درصد هروئين جهان از کشت خشخاش در افغانستان حاصل می شود، منافع حاصل از ترياک و کشت خشخاش، به منبع مالی بزرگی برای طالبان تبديل شده است

مساله مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، يکی از مسايلی بود که رهبران آمريکا و افغانستان، در جريان ديدار آقای کرزای از واشينگتن درباره آن گفت و گو کردند.


۹۵ درصد هروئين جهان از کشت خشخاش در افغانستان حاصل می شود، منافع حاصل از ترياک و کشت خشخاش، به منبع مالی بزرگی برای طالبان تبديل شده است.


اقدام هايی از جمله نابود کردن اجباری مزارع زير کشت خشخاش، با مقاومت سخت کشاورزان رو به رو شده است. دولت افغانستان در راستای برنامه مبارزه با مواد مخدر، به کشاورزان، به ازاء چشم پوشی از کشت خشخاش، امتيازهايی می دهد، اما با محدوديت منابع مالی رو به رو است.


رييس جمهوری آمريکا گفت آقای کرزای به خوبی آگاه است که ايالات متحده آمريکا، «نظاره می کند، می سنجد و برای کمک کردن تلاش می کند.»


آقای کرزای در واکنش گفت: «بله ما در افغانستان مساله ای به نام خشخاش و مواد مخدر داريم. افغانستان خود را متعهد به مبارزه با مواد مخدر می داند زيرا اين اهريمن، اول به خود ما و بعد به جوانان سراسر جهان آسيب می رساند.»


XS
SM
MD
LG