لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

«پيام قاطع و مشترک روسيه و آمريکا به ايران»


جرج بوش میزبان ولادیمیر پوتین در استراحتگاه خانوادگی خود است
جرج بوش میزبان ولادیمیر پوتین در استراحتگاه خانوادگی خود است

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا می گويد موضع کشورش و روسيه، درباره ضرورت فرستادن يک پيام روشن به ايران در ارتباط با برنامه هسته ای اين کشور، بسيار نزديک است.


آقای بوش که روز دوشنبه در استراحتگاه خانوادگی خود در کنيبانک پورت در ايالت مين، ميزبان ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه بود گفت که برای فرستادن يک «پيام محکم» به ايران، روی حمايت روسيه حساب می کند.

جرج بوش گفت: «ما مدت زمان طولانی را به مساله ايران پرداختيم. من نگران تلاش ايران برای توليد سلاح هسته ای و دانش لازم برای اين کار هستم. پرزيدنت (پوتين) نيز همين نگرانی را دارد.»


او در ادامه گفت: «نمی خواهم حرف در دهان او بگذارم، اما فکر می کنم مساله (برنامه اتمی ايران) نگرانی مشترک ما است.»


جرج بوش همچنين با اشاره به آنچه او تاثير «به يک زبان حرف زدن روسيه و آمريکا»، خواند از مواضع روسيه در شورای امنيت سازمان ملل متحد قدردانی کرد.


جرج بوش با اشاره به آنچه او تاثير «به يک زبان حرف زدن روسيه و آمريکا»، خواند از مواضع روسيه در شورای امنيت سازمان ملل متحد قدردانی کرد.

رييس جمهوری آمريکا گفت اميدوار است بتواند همراه با روسيه پيام روشنی به ايران بفرستد که «ما با مردم ايران هيچ مشکلی نداريم و تنها با رژيمی مشکل داريم که در مقابل خواست های جهانی سرکشی می کند.»


ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه نيز با اشاره به مناقشه هسته ای ايران گفت: «تا کنون موفق شده ايم که با يکديگر، در چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کنيم و به اين کار ادامه خواهيم داد. در اين باره ترديدی ندارم.»


آقای پوتين افزود: «اخيرا در زمينه همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی، علامت هايی از ايران، مشاهده کرده ايم. خاوير سولانا (مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا) در زمينه ديالوگ با ايران نقش فعالی بازی می کند. به نظر من اين کار به نحو بارزی به حل مساله کمک خواهد کرد.»


ولادیمیر پوتین همراه با جرج بوش و پدر وی

سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا


يکی از مسايلی که در ديدار رهبران دو کشور مطرح شد، موضوع استقرار سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا است که آمريکا می گويد هدف از استقرار آن، مقابله با تهديد احتمالی از سوی ايران است.


روسيه با اين کار مخالف است و پيشتر پيشنهاد کرده بود که آمريکا، به جای استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، از پايگاه شهر قبله در جمهوری آذربايجان، برای زير نظر داشتن فعاليت های موشکی جمهوری اسلامی استفاده کند.


ولاديمير پوتين روز دوشنبه، همچنين از پيشنهاد همکاری مشترک ناتو- و روسيه سخن گفت.
او گفت روسيه نه تنها در مورد پايگاه قبله، بلکه در زمينه پايگاهی ديگر که در جنوب روسيه ساخته می شود نيز حاضر به همکاری مشترک با آمريکا است.


جرج بوش اين نکته را يک «حرکت راهبردی قوی» توصيف کرد اما گفت سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان، بايد بخشی از اين سيستم باشد.


XS
SM
MD
LG