لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

بوش: کنفرانس عراق آزمونی است برای ايران


جورج بوش می گوید کنفرانس امنیتی بغداد ازمونی برای ایران وسوریه است
جورج بوش می گوید کنفرانس امنیتی بغداد ازمونی برای ایران وسوریه است

جورج بوش رييس جمهوری آمريکا روز سه شنبه ششم ماه مارس گفت کنفرانس امنيتی بغداد نشان خواهد داد که ايران و سوريه تا چه حد درباره مقابله با خشونت های عراق، جدی هستند.


رييس جمهوری آمريکا که در سازمانی مربوط به کهنه سربازان آمريکايی سخنرانی می کرد گفت: «اين اجلاس آزمايش مهمی است. (اين کنفرانس) آزمون مهمی خواهد بود در اين زمينه که آيا ايران و سوريه به راستی علاقمند هستند نيروهای سازنده ای در عراق باشند يا نه.»


آقای بوش در بخش ديگری از سخنان خود درباره اين کنفرانس گفت: «(کنفرانس) آزمونی خواهد بود برای جامعه بين المللی تا حمايت خود را از اين دمکراسی جوان اعلام دارد و از کشوری که می خواهد با همسايگان خود در صلح زندگی کند، حمايت کند.»


کنفرانس عراق آزمونی خواهد بود برای جامعه جهانی تا حمايت خود را از دمکراسی جوان عراق اعلام دارد و از کشوری که می خواهد با همسايگان خود در صلح زندگی کند، حمايت کند

کنفرانس بغداد قرار است روز دهم مارس، ۱۹ اسفند، برگزار شود و نمايندگان سياسی و ديپلماتيک کشورهای همسايه عراق از جمله ايران و سوريه به همراه نمايندگانی از آمريکا و بريتانيا در اين کنفرانس حضور دارند.


در اين کنفرانس به جز نمايندگان اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، نمايندگان اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی نيز شرکت خواهند داشت.


مقام های عراقی اميدوارند با برگزاری اين کنفرانس، کشورهای همسايه عراق که به حضور نيروهای خارجی در عراق انتقاد دارند، مسايل خود را حل کنند و با سياست يگانه و مورد نظر دولت عراق، به حل مشکلات اين کشور کمک کنند.


آمريکا، جمهوری اسلامی ايران و سوريه را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می کند. جمهوری اسلامی اين اتهام را رد می کند و می گويد از برقراری ثبات و امنيت در عراق حمايت می کند.


سامی العسکری، مشاور نخست وزير عراق پيشتر گفته بود که کشورهای همسايه عراق بهتر است مرز های مشترک خود با عراق را کنترل کنند و از دخالت در امور عراق دست بردارند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پيشتر اظهار داشته بود که آمريکايی ها از کانال های مختلف درخواست مذاکره با ايران درباره عراق و امنيت اين کشور را مطرح کرده اند، اما «فعلا مذاکره با آمريکا در حاشيه کنفرانس بغداد در دستورکار جمهوری اسلامی نيست».


مقام های آمريکايی نيز تاکيد کرده اند که حضور اين کشور در اجلاس امنيتی بغداد به معنای تغيير سياست آمريکا در مقابل ايران نيست و تاکيد کرده اند که تا زمانی که جمهوری اسلامی به فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد، به طور مستقيم با دولت ايران مذاکره نخواهند کرد.


XS
SM
MD
LG