لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

تلاش برای یافتن قاتل زنجیره ای در بریتانیا


یک زن خودفروش در خیابان ایپس ویچ سیزدهم دسامبر 2006
یک زن خودفروش در خیابان ایپس ویچ سیزدهم دسامبر 2006

صدها تن از ماموران پليس بريتانيا در حدود سه هفته است که در جستجوی قاتل زنجيره ای پنج دختر جوان خودفروش در شهر ايپس ويچ بريتانيا هستند.


اين بزرگ ترين عمليات جنايی پليس در سال های اخير در بريتانيا است.


صبح روز ۱۸ دسامبر، پليس منطقه سانولک با اعلام دستگيری تام استيونس مرد سی و هفت ساله ای که در يک سوپرمارکت کار می کند، تا اندازه ای وحشت و نگرانی مردم اين منطقه را کاهش داد. پليس هنوز در حال بازجويی اين متهم به قتل های زنجيره ای زنان است.


اگرچه قاتل قربانيان خود را از ميان زن های خيابانی منطقه بدنام شهر ايپس ويچ انتخاب می کرده، اين واقعه همه مردم شهر و مناطق اطراف را دچار وحشت و احساس ناامنی کرده بود.


يکی از مسايلی که در چند هفته اخير، در کنار معمای جنايی اين قتل های زنجيره ای مطرح شده، شرايط و وضعيت اين دختران جوان است. آنها همگی معتاد به مواد مخدر از جمله هروئين و کوکائين بودند و برای تامين مخارج خود به خودفروشی تن در می دادند.


يکی از پی آمدهای تقريبا حتمی اعتياد، کشيده شدن فرد معتاد به دزدی، خودفروشی و خريد و فروش مواد مخدر است.


از اين رو بسياری از کارشناسان مبارزه با مواد مخدر معتقدند در جايی که همه تلاش های خانواده و اجتماع برای جلوگيری از اعتياد کارگر نشود، بهترين راه جلوگيری از کشانده شدن شخص معتاد به تبه کاری و راه های غيرقانونی برای تامين هزينه اعتيادش، آن است که دولت يا سازمان های مسئول غيردولتی، مواد مخدر را به صورت کنترل شده و رايگان در اختيار افراد معتاد قرار دهند تا دست کم آنها را از پرونده های جنايی نجات دهند.


انگیزه قاتلان افرادی مانند زنان خودفروش، معمولا تخيلات بيمار گونه ايست که در آن عوامل جنسی و خشونت آميز شديد نقش دارد

اين بحث که بر «تبه زدايی» معتادان موسوم است، موضوع تحقيق و بررسی های علمی و عملی است و علاوه بر کارشناسان و پژوهشگران، در ميان عامه مردم نيز موافقان و مخالفان کم و بيش برابری دارد.


پرونده های مربوط به قتل زن های تن فروش، موضوع مطالعات وسيعی در کشورهای غربی و دانشکده های جرم شناسی در اين کشورهاست.


سابقه اکثريت قريب به اتفاق اين قاتل ها نشان می دهد که آنها به بيماری های روانی بيولوژيک مبتلا نيستند.


يکی از کارشناسان اين نوع قتل ها می گويد هويت قربانيان می تواند کاملا تعجب آور باشد. يک وکيل دعاوی، يک افسر پليس و حتی يک فرد روحانی می تواند در ميان کسانی باشد که به چنين قتل هايی دست می زنند. چرا که اين افراد معمولا طرف اعتماد مردم هستند.


انگيزه اين قتل ها، به گفته کارشناسان، معمولا تخيلات بيمار گونه ايست که در آن عوامل جنسی و خشونت آميز شديد نقش دارد.


يکی ديگر از وجوه بارز برخی از قاتلان زنجيره ای آن است که قربانيان خود را از ميان افراد کم توان و يا بی پناه مانند کودکان يا سالمندان انتخاب می کنند در حالی که برخی ديگر تصويری کاملا مشخص از قربانی خود دارند و کسانی را از جمله معتادان، تن فروشان و دخترهای فراری برای ارتکاب به جنايت خود بر می گزينند که بتوانند از سر و کار پيدا کردن با پليس خودداری کنند.




XS
SM
MD
LG