لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

«خروج آمریکا از عراق، برای منطقه فاجعه بار است»


دیک چینی می گوید خروج آمریکا از عراق برای سراسر منطقه خاورمیانه فاجعه بار خواهد بود
دیک چینی می گوید خروج آمریکا از عراق برای سراسر منطقه خاورمیانه فاجعه بار خواهد بود

ديک چينی معاون رياست جمهوری آمريکا روز دوشنبه دوازدهم ماه مارس در سخنرانی خود در کميته روابط عمومی اسراييلی – آمريکايی، (ايپک) اين موضوع که خروج از عراق به نفع آمريکا است را يک افسانه خواند.

آقای چينی گفت وقت آن رسيده که کنگره توجه خود را از خروج نيروها از عراق، معطوف به پيروزی در عراق کند.


معاون رياست جمهوری آمريکا يادآور شد که ايالات متحده آمريکا، با اعزام بيست و يک هزار و پانصد نيروی تازه نفس به عراق، تلاش های نظامی جديدی را آغاز کرده و اميدوار است با اين کار بر جنگ های فرقه ای در بغداد فايق آيد.


به نظر می رسد رهبران کنگره بيشتر علاقمند به خروج از عراق هستند و اين «افسانه» را پذيرفته اند که خروج از عراق، به نفع آمريکا است
دیک چینی

هم اکنون در سنا و مجلس نمايندگان آمريکا تلاش های گسترده ای در جريان است تا بودجه لازم برای گسترش فعاليت نظامی آمريکا در عراق محدود شود و برای خروج سربازان آمريکايی از اين کشور يک جدول زمانی تعيين گردد.


ديک چينی گفت خواستار آن است که کنگره صد ميليارد دلار بودجه اضطراری مورد تقاضای جرج بوش را برای تامين هزينه های تلاش های جديد، تصويب کند.


او گفت: «در عراق هدف ما آن است که يک کشور برخوردار از دمکراسی و پايبند به حکومت قانون که به حقوق مردم احترام می گذارد سر پا بماند و ما امنيت آن را تامين کنيم. اما وقتی اين امر امکان پذير می شود که به دولت برگزيده در عراق فضا و زمان لازم برای پيشبرد اشتی ملی داده شود. چنان امری بدون برقراری امنيت اساسی در بغداد، دشوار است.»


معاون رياست جمهوری آمريکا در ادامه سخنان خود گفت به نظر می رسد رهبران کنگره بيشتر علاقمند به خروج از عراق هستند و اين «افسانه» را پذيرفته اند که خروج از عراق، به نفع آمريکا است.


آقای چينی گفت: «برخی ظاهرا بر آن هستند که خروج از عراق پيش از انجام کار، در عمل دست آمريکا را در نبرد با تروريست ها قوی تر می کند. اين افسانه ای پر خطر است زيرا به راهبرد القاعده اعتبار کامل می بخشد. تروريست ها به خوبی می دانند که در جنگ متعارف نمی توانند به ما آسيبی برسانند. هرگز امکان آزمايش چنان جنگی هم از سوی آنها بعيد است.
تنها راه پيروزی آنها اين است که ما با روحيه ضعيف، ماموريت خود را بی سرانجام بگذاريم. تروريست ها قطعا بر اين باور هستند که می توانند با زور به چنان هدفی دست يابند.»


اگر تندروهای سنی در عراق سلطه پيدا کنند، القاعده و متحدانش پناهگاه امنی خواهند يافت که در افغانستان از دست دادند
دیک چینی

آقای چينی افزود که خروج از عراق پيش از پيروزی، نه تنها برای ايالات متحده آمريکا، بلکه برای تمامی منطقه خاورميانه فاجعه بار خواهد بود. او گفت: «در چنين صورتی رهبران سياسی ميانه رو با تندروهای شيعه مورد حمايت ايران جايگزين می شوند، کسانی که برای کنترل کشور درگير مبارزه با تندروهای مورد حمايت القاعده خواهند شد. در چنين صورتی و ممکن است جهان با خطر تازه ای رو به رو شود: يک عراق تروريست و ثروتمند در حدی که بتواند سلاح های قدرتمند جنگی توليد کند خواهد بود.»


آقای چينی گفت: «اگر تندروهای سنی سلطه پيدا کنند، القاعده و متحدانش پناهگاه امنی خواهند يافت که در افغانستان از دست دادند. با اين تفاوت که حالا در عراق ثروت نفتی هم هست و می توانند سلاح کشتار جمعی توليد کنند و طرح های تروريستی خود را از جمله به وعده نابود کردن اسراييل جامه عمل بپوشانند.»


او افزود: «و اگر متحدان ايران دست بالا پيدا کنند، طرح رژيم و طرح های خود تهران برای خاورميانه به پيش برده می شود و تهديد دوستان ما در منطقه شدت زيادی پيدا می کند.»


معاون رياست جمهوری آمريکا هشدار داد که اگر چه نگرش و ايدئولوژی تندروهای اسلامی واپسگرايانه است، اما برای پيشبرد آن از تکنولوژی مدرن از جمله اينترنت استفاده می کنند، در نتيجه بايد آنها را به عنوان «تهديدی عليه ارزش های غرب» جدی گرفت.


XS
SM
MD
LG