لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

آلاينده های هوا به اضافه کوکائين!


این گیاه زیبا، ماده مخدر خام کوکائین است
این گیاه زیبا، ماده مخدر خام کوکائین است

مرکز ملی تحقيقات ايتاليا، در جريان بررسی آلودگی هوا در شهر رم متوجه شد که ساکنان رم، علاوه بر ذرات و گازهای مسموم، مقدار زيادی کوکايين نيز تنفس می کنند.


این مرکز هنگامی که تصميم گرفت به درخواست وزارت محيط زيست و شهرداری پايتخت، آلودگی هوای رم را مورد بررسی قرار دهد، هرگز فکر نمی کرد که به اين نتيجه غير قابل پيش بينی دست يابد.


کارشناسان مرکز ملی تحقيقات ايتاليا در کنفرانس مطبوعاتی روز پنج شنبه ۳۰ مه، نتايج تحقيقات خود را در اختيار رسانه ها قرار دادند.


برپايه اين بررسی ها اهالی شهر رم، همراه با گاز مفيد اکسيژن و گاز غير مفيدی مانند گاز کربنيک، مقدار زيادی کوکايين و ماری جوانا نيز به داخل ريه های خود می فرستند.


در برخی از محلات شهر رم حضور کوکايين در هوا بيش از ١٣٠ پيکوگرم (Picogram) است. در پنج محله رم، از جمله خيابان های اطراف دانشگاه، منطقه چينه چيتا يا شهرک سينمايی، محله ائور Eur که ميزبان بسياری از وزارت خانه ها و نهادهای دولتی است و نيز در حول و حوش واتيکان، وجود کوکايين در هوا به طور محسوسی بيش از ديگر مناطق است.


برپايه اين بررسی ها اهالی شهر رم، همراه با گاز مفيد اکسيژن و گاز غير مفيدی مانند گاز کربنيک، مقدار زيادی کوکايين و ماری جوانا نيز به داخل ريه های خود می فرستند

ايو آلگرينی Ivo Allegrini، مدير بخش تحقيقات آلودگی هوای مرکز ملی تحقيقات می گويد: «نتيجه اين بررسی واقعا نگران کننده است و مقامات مسئول بايد هرچه زودتر در اين رابطه تصميماتی بسيار جدی اتخاذ کنند.»


کارشناسان مرکز ملی تحقيقات معتقد هستند که هوای هر شهری بيان گر عادت های مردم آن شهر است. در هوای شهر رم علاوه بر کوکايين حضور ماری جوانا يا مواد مخدر گياهی، نيکوتين و کافيئن نيز به طور محسوس مشاهده شده است.


سال گذشته بررسی ديگری که در چند کشور اروپايی بر اسکناس های اين کشورهاصورت گرفته بود نيز حکايت از مصرف گسترده کوکايين داشت.


در آلمان، ايتاليا و اسپانيا بيش از ٩٠ درصد از برگه های اسکناس به کوکايين آلوده اند. در ايتاليا به طور متوسط روزانه ٧٠٠ هزار نفر از مواد مخدر گوناگون استفاده می کنند و گمان می رود که ۵٠ درصد از آنها که بين ٢۵ تا ٣۴ سال سن دارند مصرف کننده کوکايين باشند.


مصرف گسترده کوکايين در چند کشور اروپايی باعث کاهش بهای آن نيز شده است و در حال حاضر در ايتاليا، آلمان و اسپانيا هر گرم کوکايين که قبلا بين ٨٠ تا ١٠٠ يورو به فروش می رسيد به آسانی در بازار به مبلغ ۴٠ تا ۶٠ يورو عرضه می شود.


XS
SM
MD
LG