لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

نارضایتی نمایندگان مجلس از دریافت نکردن بودجه


کامران دادخواه کارشناس پیشین سازمان برنامه و بودجه
کامران دادخواه کارشناس پیشین سازمان برنامه و بودجه

بودجه سال ۱۳۸۶ هنوز از سوی دولت احمدی نژاد به مجلس شورای اسلامی فرستاده نشده است. اين امر خشم ونارضايتی شماری از نمايندگان مجلس حتا از طيف محافظه کار طرفدار ریيس جمهوری را برانگيخته است .


برخی از اين نمايندگان گفته اند رييس جمهوری به عمد در ارايه بودجه تاخير می کند که فرصت چندانی برای بررسی دقيق آن نباشد و نمايندگان نتوانند هنگام طرح لايحه در صحن مجلس از سياستهای کلی دولت انتقاد کنند.


اما برخی تحليلگران بر اين عقيده هستند که بی اعتنايی دولت به کار کار شناسی و دور زدن سازمان برنامه و بودجه که در زمينه بودجه بندی تجربه ای طولانی دارد، در تاخير ارايه لايحه بودجه تاثير داشته است.


بودجه سند برنامه يک ساله دولت و وسيله مديريت دولت است و اگر روی حساب تنظيم نشده باشد، ضررهای غير قابل جبرانی خواهد زد

دکتر کامران دادخواه استاد اقتصاد انشگاه نورث ايسترن در بوستون که پيشتر کارشناس سازمان برنامه و بودجه ايران بوده است در اين باره به راديو فردا گفت که به طور معمول بهترين مديران، در سازمان برنامه و بودجه بوده اند.


به گفته آقای دادخواه، اکنون بودجه وزارت کشور که «هيچ نوع کار کارشناسی از آن بر نمی آيد، لطمه بزرگی به اقتصاد می زند».


او می افزايد: «لازم است دستگاهی که بودجه را می ريزد، بی طرف باشد».


از نظر آقای دادخواه، اين که استان ها و شهرستان ها برای خود اولويت تعيين کنند به خودی خود اشکالی ندارد «اما بايد در محدوده منابع تخصيص داده شده به آن مناطق اين کار صورت گيرد.»


از اين رو به گفته آقای دادخواه، «کار آقای احمدی نژاد، به تنظيم بودجه لطمه غير قابل جبرانی زده است».


کامران دادخواه در باره چشم انداز بودجه می گويد: «بودجه سند برنامه يک ساله دولت و وسيله مديريت دولت است. اگر بودجه روی حساب تنظيم نشده باشد، ضررهای غير قابل جبرانی خواهد زد.»


XS
SM
MD
LG