لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

چالش پیش روی دیسکاوری در فضا


سفینه دیسکاوری شنبه شب نهم دسامبر به فضا پرتاب شد
سفینه دیسکاوری شنبه شب نهم دسامبر به فضا پرتاب شد

فضانوردان سفينه فضايی ديسکاوری، روز پنجشنبه ۱۴ دسامبر، دومين راهپيمايی فضايی خود را برای تنظيم برق ايستگاه فضايی، آغاز کردند.


باب کربين و کريستر فاگلسنگ دو فضانورد سفينه فضايی ديسکاوری، روز پنج شنبه در جریان راه پيمايی فضايی خود، کار تعمير و تنظيم برق ايستگاه فضايی بين المللی را ادامه می دهند.


روز سه شنبه اين دو فضانورد، طی يک راهپيمايی هفت ساعته قطعه ۲ تنی حامل سيستم برق، اطلاعات و خنک کننده را به ايستگاه فضايی وصل کردند.


قطعه جديد در بر دارنده سيستم برق دايمی برای ايستگاه فضايی بين المللی است که از زمان تاسيس در سال ۱۹۹۸، با سيستم موقتی برق اداره شده است.


جان کاری مدير پرواز ماموريت جديد ديسکاوری را مرحله جديدی توصيف کرده است. آقای کاری گفت ايستگاه فضايی تا کنون در مرحله نوزادی بوده و اکنون لازم است به سيستم دايمی برق مجهز شود.


سفينه ديسکاوری


هفت سرنشين سفينه فضايی ديسکاوری، شنبه شب نهم دسامبر از پايگاه ناسا در فلوريدا، ماموريت ۱۲ روزه خود را به سوی ايستگاه فضايی بين المللی آغاز کردند.


از ميان اين هفت نفر، تنها رابرت کاربيم و مارک پولانسکی ۵۰ ساله، فضانوردان با سابقه هستند و باقی آنها، نخستين سفر فضايی خود را تجربه می کنند.


ماموريت مهم سفينه ديسکاوری، شامل نوسازی و تعمييراتی در ايستگاه فضايی بين المللی است. در اين سفر قرار است فضانوردان، گنجايش ايستگاه فضايی بين المللی را برای حضور سه فضانورد جديد گسترش دهند.


قرار است آزمايشگاه های جديدی در اين ايستگاه فضايی برای دانشمندان اروپايی و ژاپنی ايجاد شود و بخشی از کار اين فضانوردان، آماده کردن زمينه اين کار است.


ماموريت پرخطر


برای سيم کشی جديد در ايستگاه فضايی بين المللی، فضانوردان مجبور هستند هر بار، نيمی از سيستم الکتريکی آن را خاموش کنند. در جريان يک راهپيمايی فضايی نيز فضانوردان مجبور هستند، نيمه ديگر موتور برق را خاموش کنند.


با آنکه دستگاه های اصلی، در جريان تجديد سيم کشی هميشه روشن هستند، فضانوردان در جريان خاموشی ها، آنها به وسايل ارتباطی و دستگاه های ضروری، دسترسی ندارند.


فرمانده سونيتا ويليامز، يکی از فضانوردان اين گروه، به مدت شش ماه در ايستگاه فضايی بين المللی خواهد ماند و توماس رايتر که مدت هاست در ايستگاه اقامت داشته، با ديسکاوری به زمين بازخواهد گشت.


ماموريت شاتل های فضايی، به پايان عمر خود نزديک می شود.


عمر پرواز شاتل های فضايی سی سال است و ديگر قديمی به حساب می آيند. در سال ۲۰۱۰، شاتل های فضايی به کلی بازنشسته خواهند شد.


اکنون طرح های در دست تحقيق، مربوط به نسل بعدی شاتل های فضايی است که اولين پرواز آن در سال ۲۰۱۰ انجام خواهد شد.


XS
SM
MD
LG