لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

کشته شدن۵۰ قاچاقچی مواد مخدر در سه ماه گذشته


ده ها تن مواد مخدر کشف شده، توسط پلیس سوزانده می شود
ده ها تن مواد مخدر کشف شده، توسط پلیس سوزانده می شود

به گزارش تلويزيون جمهوری اسلامی، در عرض سه ماه گذشته، ۵۰ قاچاقچی مواد مخدر در جريان مبادله آتش با پليس کشته شده اند و بيش از ۱۱۰ تن مواد مخدر کشف شده است.


مواد مخدر کشف شده، از جمله شامل ۸۵ تن ترياک، ۲۴ تن حشيش و ۵ تن هروئين بوده است.
در سال گذشته نيز ۴۲۰ تن مواد مخدر کشف شده که نسبت به سال پيشتر ۲۴ درصد افزايش داشته است.


ايران در يکی از مسيرهای اصلی مواد مخدر ميان افغانستان و اروپا و نيز کشورهای حاشيه خليج فارس واقع شده است.


مقام های حکومتی در ايران می گويند توليد بيش از ۶ هزار تن مواد مخدر در افغانستان تهديد و معضلی برای ايران است که حاصل آن بيش از ۴ ميليون معتاد، و خسارت سالانه ۱۰ ميليارد تومانی است.


آنها در عين حال سياست رسمی جمهوری اسلامی را مبارزه با مواد مخدر در داخل کشور اعلام می کنند و بارها تاکيد کرده اند که مبارزه با مواد مخدر تاکنون ۳۶۰۰ کشته و بيش از ۱۱ هزار معلول برجا گذاشته است.


در سال گذشته نيز ۴۲۰ تن مواد مخدر کشف شده که نسبت به سال پيشتر ۲۴ درصد افزايش داشته است

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۹۰ درصد ترياک جهان که عنصر اصلی برای ساخت هروئين است در افغانستان توليد می شود.


درگزارش سالانه ی سازمان ملل پيرامون وضعيت مواد مخدر در جهان آمده است که در استان هلمند افغانستان به دليل بالا رفتن ميزان توليد خشخاش ، طی سال گذشته به تنهايی بيش از کشورهايی چون کلمبيا ، ميانمار و مراکش، مواد مخدر توليد شده است.

دخالت برخی ماموران و دستگاه ها در قاچاق مواد مخدر

مصطفی پور محمدی، وزير کشور ايران روز هفدهم فروردين سال جاری خورشيدی، در گفت وگويی با ايسنا از همکاری برخی مأموران و دستگاه ها در انتقال محموله های بزرگ مواد مخدر خبر داد.


مصطفی پور محمدی ضمن بيان اين مطلب تاکيد کرد که مبادله با گروه های قاچاق بزرگ مواد مخدر سياست جمهوری اسلامی نيست و همکاری با قاچاقچيان خط قرمز دستگاه های حکومتی است.


چندی پيش سرهنگ کشفی، رئيس مرکز مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی جمهوری اسلامی نيز طی نشستی در تهران اعلام کرد که معتادان در تهران برای دسترسی به مواد مخد موردنظر خود تنها به بيست دقيقه وقت نياز دارند.


حميد سرامی مديرکل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز گفت ۱۵.۷ درصد دانش آموزان تهران و ۱۳.۳ درصد دانش آموزان ايرانی در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند.


به گفته وی آمار مربوط به دانشجويان از اين هم بالاتر است و در چند دانشگاه تهران بين ۲۱ تا ۲۵ درصد برآورد می شود.


XS
SM
MD
LG