لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

اکو بانک با مشارکت ترکيه‌، ايران و پاکستان آغاز به کار می کند


رجب طیب اردوغان می گوید رشد اقتصادی و صنعت بانکداری خصوصی در ترکيه‌ معلول رشد سياسی و دمکراسی در اين کشوراست
رجب طیب اردوغان می گوید رشد اقتصادی و صنعت بانکداری خصوصی در ترکيه‌ معلول رشد سياسی و دمکراسی در اين کشوراست

بانک اکو با مشارکت ترکيه‌، ايران و پاکستان و با هدف گسترش روابط تجاری ميان سه کشور، در ماه دسامبر ۲۰۰۷ ، در استانبول، به طور رسمی آغاز به کار می کند.


اکو بانک نخستين سيستم بانکی مشترک ميان جمهوری ترکيه‌ و جمهوری اسلامی ايران محسوب می شود.


ابراهيم چاناکج رييس خزانه‌ داری ترکيه‌ می گويد: «اکو بانک با سرمايه ۳۰۰ ميليون اس دی اف واحد پولی صندوق بين المللی پول، به عنوان يک بانک تجاری آزاد وارد نظام بانکی ترکيه‌ می شود.»


ترکيه‌ رياست اين بانک را بر عهده‌ می گيرد و ممکن است در آينده‌ای نزديک ساير کشورهای عضو سازمان همکاری های ‌اقتصادی (اکو) نيز در فعاليت های اين بانک مشارکت کنند

به‌ گفته‌ی آقای چانکج، اکو بانک دارای خدمات بانکداری الکترونيکی خواهد بود و مشتريان اين بانک با دسترسی آسان به‌ سپرده‌های خود، می توانند امور بانکی را در مدت زمان کوتاه‌ تری انجام دهند.


به‌ گزارش آژانس خبر ترک در پی آغاز کار اکو بانک در استانبول، شعبه‌های آن در تهران و اسلام آباد نيز باز می شود. اکو بانک در پی گفت و گوهای پی در پی مسوولان بانکی ترکيه‌، ايران و پاکستان تاسيس می شود و هدف از آن گسترش روابط تجاری، بازرگانی و گردشگری سه‌ کشور است.


ترکيه‌ رياست اين بانک را بر عهده‌ می گيرد و ممکن است در آينده‌ای نزديک ساير کشورهای عضو سازمان همکاری های ‌اقتصادی (اکو) نيز در فعاليت های اين بانک مشارکت کنند.


رشد صنعت بانکداری در ترکيه‌ به‌ موازات رشد اقتصادی اين کشور، توجه‌ کشورهای منطقه‌ را به‌ صنعت بانک داری ترکيه‌ جلب کرده‌ است.


رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه‌ در جلسه‌ تبليغاتی حزب حاکم حزب عدالت و توسعه‌ گفت: «رشد اقتصادی و صنعت بانکداری خصوصی در ترکيه‌ معلول رشد سياسی و دمکراسی در اين کشوراست.»


آقای اردوغان وعده‌ داد در صورتی که‌ در انتخابات برنده‌ شود، در دو سال آينده‌ در آمد سرانه‌ کشور را از ۵۵۰۰ دلار به‌ ۱۰ هزار دلار و رشد توليدات نا خالص ملی را از ۷/۶ درصد کنونی به‌ رقم حدود ۱۰ درصد برساند.


XS
SM
MD
LG