لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

عملکرد خطرناک ترین اثر قرص شادی کشف شد



مصرف اکستاسی يا قرص شادی که همراه با داروهای خانواده آمفتامين ها در دهه گذشته، جايگزين هروئين و کوکائين شده است، اکنون با سرعت نگران کننده ای در سراسر جهان در حال گسترش است.



بنا به گزارش سازمان ملل متحد، مصرف قرص شادی از سال هزار و نهصد و نود و پنج تا سال دو هزارميلادی، هفتاد درصد افزايش يافته است.



يکی از اثرهای اين قرص بر اغلب مصرف کنندگان آن، افزايش درجه حرارت بدن است. اين افزايش حرارت گاه به حديست که باعث تجزيه ساختمان ماهيچه ها و از کار افتادن کليه و ساير ارگانها می شود و می تواند باعث مرگ شود.



علت اين اثر قرص شادی تا کنون ناشناخته بود. اما بر پایه گزارشی که چندی پیش در مجله علمی نیچر چاپ شد، گروهی از دانشمندان موسسه ملی بهداشت آمريکا، علت داغ شدن بدن پس از مصرف قرص شادی را يافته اند.



اين دانشمندان موشهايی را مورد مطالعه قرار دادند که در آن ها از طريق دستکاری ژنتيکی، ژنی به نام UPC-۳ حذف شده بود. دانشمندان سپس متوجه شدند که درجه حرارت بدن اين موشها، پس از مصرف اکستاسی، بالا نمی رود. در حاليکه موشهايی که دارای ژن UPC-۳ سالم هستند، پس از مصرف اکستاسی، دچار تب می شوند به حدی که تب موجب مرگ آنها می شود.



بدين ترتيب اين ژن و پروتئين حاصل ازآن، به عنوان عامل مرگ ناشی از حرارت بالا، بدنبال مصرف اکستاسی شناخته می شوند.



دانشمندان اميدوارند که با شناخت عملکرد اين اثر قرص شادی، داروهايی ضد اين پروتئين درست کنند که بتوانند با جلوگيری از فعاليت UPC-۳ جلوی افزايش حرارت بدن را بگيرد. چنين دارويی می تواند جان هزاران نفر را نجات دهد.




XS
SM
MD
LG