لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

ابهام پيرامون سازنده بمب کنار جاده ای در عراق و افغانستان


بمب های کنار جاده ای، در عراق و افغانستان قربانی می گیرند
بمب های کنار جاده ای، در عراق و افغانستان قربانی می گیرند

کشف نوعی بمب پيچيده و پيشرفته ی کنار جاده ای در افغانستان بار ديگر موجب شده که نيروهای نظامی بين المللی و ناتو در افغانستان انگشت اتهام را به سوی ايران نشانه روند.


به گفته کارشناسان و فرماندهان نظامی حاضر در افغانستان و عراق، بمب های مشابه ساخت ايران پيشتر در عراق مورد استفاده قرار گرفته است.


مسوولان ناتو می گويند به طور دقيق نمی دانند سازنده بمب چه کشوری است. آسوشيتدپرس از قول جان تامس سخنگوی نيروهای بين المللی حافظ صلح ناتو گزارش داد که اين نوع بمب دست ساز نيست و با خصوصيات ويژه ای و با مهارت ساخته شده است.


آقای تامس گفته است هيچ مدرکی برای ظن بردن به کارخانه ای خاص، کشور يا حتی منطقه ای ويژه در دست نيست. او گفت ايران يا نيروهای القاعده در عراق يا پاکستان گزينه هايی هستند که ممکن است سازنده اين بمب باشند.


هشدار درباره سلاح مرگبار


ناتو به سربازان بين المللی حاضر در افغانستان و نيروهای افغان هشدار داده است که مراقب بمب های ای اف پی باشند. اين هشدار حاکی از آن است که بمب پيچيده مورد بحث روز ۲۶ می، ۵ خرداد، در نزديکی دانشگاه کابل کشف شده است.


طبق هشدار ناتو بمب های ای اف پی مشابه با قابليت محدودتر در ماه فروردين درهرات نزديکی مرز ايران پيدا شده اند.


آسوشيتدپرس از قول مسوولان نظامی و تحليلگران گزارش می دهد که شبه نظاميان طالبان مدت ها است که از تاکتيک های شورشيان در عراق تقليد می کنند. با اين حال گفته می شود بمب های به کار گرفته شده برای عمليات انتحاری يا کنار جاده ای در افغانستان هرگز به اندازه بمب های مورد استفاده در عراق پيشرفته و مرگبار نبوده اند.


مسوولان نظامی آمريکايی ماه ها است که اصرار دارند ايران بمب های مورد استفاده شورشيان شيعه در عراق را تامين می کند هرچند تهران همواره اين مسئله را تکذيب کرده است.


ما از نقل و انتقال قاچاق مواد منفجره از مرز ايران به افغانستان اطلاع داريم که مقصد نهايی اين سلاح ها نيروهای طالبان است. و ميدانيم که برخی از اين سلاح ها به طور کلی ساخت ايران هستند
وزارت دفاع بریتانیا

نظاميان آمريکايی می گويند بمب های ای اف پی در ميان اسلحه های کشف شده شورشيان سنی عراق نيز ديده شده است و نيروهای طالبان هم به طور عمده سنی هستند.


سلاح با مارک ایران


اسلحه های کوچک با مارک ايرانی طی چند ماه گذشته در افغانستان کشف شده است هر چند فرمانده ارشد ناتو ژنرال دن مک نيل گفته است هيچ دليلی که ثابت کند اين سلاح ها به طور مستقيم از ايران به افغانستان منتقل شده باشد، در دست نيست.


ژنرال پيتر پِيس از فرماندهان آمريکايی در ماه فرودين گفت نيروهای آمريکايی از ورود مستقيم اسلحه و مواد منفجره ايرانی به افغانستان جلوگيری کرده اند.


وزارت دفاع بريتانيا نيز اعلام کرد برای افزايش فشارها بر ايران بر سر دخالت در مسائل عراق و افغانستان با جامعه بين الملل همکاری می کند.


وزارت دفاع بريتانيا گفته است: «ما از نقل و انتقال قاچاق مواد منفجره از مرز ايران به افغانستان اطلاع داريم که مقصد نهايی اين سلاح ها نيروهای طالبان است. و ميدانيم که برخی از اين سلاح ها به طور کلی ساخت ايران هستند.»


وزارت دفاع بريتانيا جزييات بيشتری درباره تعداد يا نوع اين سلاح ها منتشر نکرده است.
يک فرمانده ناتو که نخواست نامش فاش شود با اشاره به تکنولوژی بالای بمب ها گفت اين سلاح ها می تواند شرايط را به شدت تغيير دهد.


نقش ایران؟


اسوشيتد پرس به نقل از محمد بهرامی سفير ايران در افغانستان گفت تهران هر گونه اتهام درباره کمک تسليحاتی به طالبان را تکذيب می کند.


ايران کشته شدن ۱۱ ايرانی به دست طالبان در سال ۱۹۹۸ در مزارشريف را فراموش نکرده است و دليلی برای کمک به اين شبه نظاميان تندرو ندارد
سفیر ایران در افغانستان

آقای بهرامی روز پنج شنبه در گفت و گو با آسوشيتدپرس گفته است ايران خواستار ثبات در افغانستان است و ثبات در اين کشور به نفع ايران است.او همچنين گفت ايران کشته شدن ۱۱ ايرانی به دست طالبان در سال ۱۹۹۸ در مزارشريف را فراموش نکرده است و دليلی برای کمک به اين شبه نظاميان تندرو ندارد.


ديويد اکستا سخنگوی نظاميان آمريکايی در افغانستان گفت سلاح های ايرانی ممکن است در نتيجه ده ها جنگ در منطقه امروز در افغانستان ديده شوند و مدرکی دال بر ارسال سلاح های جديد از ايران وجود ندارد.


اين مسوول آمريکايی گفت: «در افغانستان سلاح های روسی بسياری وجود دارد اما اين به معنی اين نيست که روسيه بسته های اسلحه ساخت خود را به افغانستان می فرستد.»


از سوی ديگر روزنامه واشينگتن پست در شماره روز شنبه خود نوشته است ايران در هفته های اخير در تلاشی آشکار برای فشار بيشتر بر نيروهای آمريکايی و بين المللی در عراق و افغانستان، ارسال اسلحه به طالبان در افغانستان و شورشيان شيعه در عراق را افزايش داده است.


اين روزنامه به نقل از مسوولان نظامی نوشته است راکت های ايرانی ۲۴۰ ميليمتری اخيرا از سوی افراطيون شيعه عراق عليه نيروهای امريکايی و انگليسی در بصره و بغداد مورد استفاده قرار گرفته است.


در افغانستان نيز نيروهای انگليسی از اواخر آوريل فرودين از ورود دو محموله اسلحه از ايران به هلمند جلوگيری کرده اند.


اين محموله ها شامل خمپاره ، راکت های خمپاره انداز، و سلاح های کوچک انفجاری بوده اند.


يک مقام دولتی امريکايی هدف ايران جلوگيری از ايجاد ثبات در عراق و افغانستان است زيرا اين به معنی پيروزی آمريکا است.


XS
SM
MD
LG