لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

غلامحسين الهام و رکورد چند شغله بودن


غلامحسین الهام، چهارمین سمت حکومتی خود را کسب کرد
غلامحسین الهام، چهارمین سمت حکومتی خود را کسب کرد

غلامحسين الهام روز دوشنبه يازدهم خرداد چهارمين سمت حکومتی خود را به عنوان «رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» از محمود احمدی نژاد دريافت کرد.


محمود احمدی نژاد در حکم خود همه دستگاه های اجرايی را ملزم به هماهنگی و کمک به نماينده خود در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کرده است.


اين چهارمين سمت غلامحسين الهام محسوب می شود. او علاوه بر رياست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزير دادگستری، سخنگوی دولت و عضو حقوقدان شورای نگهبان نيز هست.


بر اساس حکمی که از سوی محمود احمدی نژاد صادر شده آقای الهام با حفظ سمت های گذشته به عنوان «نماينده ويژه رييس جمهوری و رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» منصوب شد.


پيش از اين محمد رضا نقدی رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود که چندی پيش در اعتراض به آن چه که عملکرد و نحوه برخورد ضعيف قوه قضاييه با پرونده قاچاق خوانده شد، استعفا داد.


صادق زیباکلام، اعتماد و وفاداری مشهود غلامحسين الهام به رييس جمهوری را اصلی ترين دليل واگذاری مسووليت های چندگانه به او می داند

او در حالی مسووليت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برعهده گرفته که پيش از اين به دليل چند شغله بودن در دولت محمود احمدی نژاد مورد انتقاد قرار داشته است.


آقای الهام می گويد دلبستگی خاصی به سمت های دولتی اش ندارد و هر زمان که رييس جمهوری از او بخواهد می تواند سمت های دولتی خود را ترک کند.


با اين حال برخی از منتقدان، غلامحسين الهام را به دليل پذيرفتن چند سمت حکومتی مهم مورد نکوهش قرار می دهند و برخی ديگر محمود احمدی نژاد را مسوول اين شرايط می دانند.


به گفته صادق زيبا کلام تحليل گر سياسی، اين توجيه که ايران فاقد مديران اجرايی کافی برای واگذاری مسووليت های دولتی است، به «طنز شبيه است».


او می افزايد: در کادر نيروهای پليس و نظاميان، افسران ارشد شايسته ای وجود دارند که بيشتر از آقای الهام تجربه آخرين پست ايشان (مبارزه با قاچاق کالا و ارز ) را دارند.


صادق زيبا کلام در گفت و گو با راديو فردا اعتماد و وفاداری مشهود غلامحسين الهام به رييس جمهور را اصلی ترين دليل واگذاری مسووليت های چندگانه به او می داند.


غلامحسين الهام تنها فردی است که هم در محافل خصوصی و هم در ميان عموم همواره در مقابل منتقدان محمود احمدی نژاد از او دفاع می کند و از او حرف شنوی کامل دارد
صادق زیباکلام

او می گويد: «غلامحسين الهام تنها فردی است که هم در محافل خصوصی و هم در ميان عموم همواره در مقابل منتقدان محمود احمدی نژاد از او دفاع می کند و از او حرف شنوی کامل دارد.»


برخی ناظران واگذاری سمت رياست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به غلامحسين الهام را با اين اعتماد مربوط می دانند.


اخبارمنتشر شده در خصوص استعفای آقای نقدی، رييس پيشين مبارزه با قاچاق کالا و ارز که حدود يک ماه قبل صورت گرفت به انتشار دو گزارش در خصوص کشف باندهای قاچاق کالا اشاره داشت.


محمدرضا نقدی دو سال پيش وقتی به اين سمت منصوب شد، به خبرگزاری ها گفته بود: «آمده ام با همکاری دستگاه ها و رسانه ها قاچاق را از ريشه بخشکانم.»


يکی از دو گزارشی که گفته می شود با استعفای آقای نقدی ارتباط دارد، به دليل ارتباط با دولت با واکنش های مختلف روبرو شد.


اين پرونده گزارشی از دخالت شرکت «بهزيست بنياد» به مديرعاملی سيد رستم آقاخان از نزديکان آقای احمدی نژاد بود.


بنابر گزارش ها شرکت بهزيست بنياد با استفاده از معافيت گمرکی قانونی که داشت، پوشاک خارجی قاچاق را در خارج از کشور از قاچاقچيان دريافت می کرد و پس از آنکه اين اقلام را بدون پرداخت مبلغی در داخل کشور ترخيص می کرد، در قبال دريافت مبلغی معادل (يک سوم) عوارض گمرکی، اين اجناس را به قاچاقچيان تحويل می داد.


برخی رسانه ها از مديرعامل شرکت بهزيست بنياد به عنوان يکی از حاميان مالی ستاد انتخاباتی رييس جمهوری اسلامی نام بردند.


XS
SM
MD
LG