لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

واکنش های جهانی به پايان مهلت ۶۰ روزه ايران


مهلت شصت روزه شورای امنیت به ایران چهارشنبه ۲۱ فوريه به پایان رسید
مهلت شصت روزه شورای امنیت به ایران چهارشنبه ۲۱ فوريه به پایان رسید

کشورهای جهان روز چهارشنبه ۲۱ فوريه و با پايان يافتن مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت به جمهوری اسلامی برای تعليق غنی سازی اورانيوم، به خاطر ناديده گرفتن قطعنامه ۱۷۳۷، به ايران هشدار دادند.


«قطعنامه شدیدتر لازم است»


فيليپ دوسته بلازی وزير امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۲۱ فوريه و پايان مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت به ايران، از «ضرورت» تهيه قطعنامه سخت تری در برخورد با ايران سخن گفت.


با پايان مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران برای تعليق بخش بحث انگيز فعاليت های هسته ای اين کشور، فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه فرانسه گفت که اکنون لازم است که همراه با اروپايی ها، روسيه و همکاران آمريکايی، قطعنامه جديدی «فراتر از قطعنامه ۲۳ دسامبر» تهيه کنيم.


وزیر امور خارجه فرانسه می گوید ایران با قطعنامه سخت تری رو به رو خواهد شد

آقای دوست بلازی افزود در اين صورت است که اتحاد و عزم جامعه جهانی باعث ايجاد يک بحث واقعی درباره سياست های محمود احمدی نژاد در داخل ايران خواهد شد.


واکنش ایالات متحده آمریکا


کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا در جريان مصاحبه مطبوعاتی که با حضور فرانک والتر اشتاين ماير در برلين برگزار می شد گفت: «بهترين راه برای ايران، تعليق غنی سازی اورنيوم و فعاليت های مربوط به آمايش سوخت هسته ای است به نحوی که بتوانيم به مذاکرات باز گرديم.»


خانم رايس افزود هدف از افزايش فشار بر حکومت ايران هم همين است، اين که رژيم ايران در برخورد با جامعه حهانی، تصميم های درست تری اتخاذ کند.»


ضرورت عمل کردن به قطعنامه


بان گی مون دبير کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ايران را فراخواند که به درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای متوقف کردن فعاليت های هسته ای حساس عمل کند.


آقای بن افزود: «من شديدا از مسئولان ايرانی می خواهم که با قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد همکاری کنند و مذاکرات را با جامعه جهانی به ويژه با اتحاديه اروپا ادامه دهند.


به دنبال نشانه ای برای ادامه مذاکرات


فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را در دست دارد گفت او به دنبال علامت يا نشانه ای از ايران است که بتوان بر اساس آن مذاکرات را از سر گرفت.


آقای اشتاين ماير گفت: در اين زمينه او هنوز اميد خود را از دست نداده است و تاکيد کرد که تصميم ها بايد در ايران گرفته شود.


«وضعیت بسیار خطرناک است»


تونی بلر وزير امور خارجه بريتانيا روز چهارشنبه به پارلمان اين کشور گفت که ايران در رابطه با واکنش به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، علامت های متناقضی فرستاده است.


آقای بلر افزود: «اظهاراتی که از ايران به گوش می رسد، ضد و نقيض هستند اما به نظر می رسد جاه طلبی برنامه توليد سلاح هسته ای ايران ادامه داشته باشد.»


نخست وزير بريتانيا در ادامه گفت: «بايد به فشارها بر ايران ادامه داد زيرا وضعيت بسيار بسيار خطرناک است.»


«جامعه جهانی فشارها را بر ایران افزایش دهد»


اهود اولمرت نخست وزير اسراييل از جامعه جهانی خواست با پايان مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران برای تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم، فشارها را بر ايران افزايش دهند.


«باید آماده مذاکره بود»


سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه بر خلاف همتای فرانسوی خود که خواستار تهيه قطعنامه شديدتری عليه ايران شد، گفت روسيه و فرانسه اتفاق نظر دارند که جامعه جهانی بايد يک هدف واحد را دنبال کند و آن اين است که نبايد اجازه گسترش سلاح های هسته ای را داد.


آقای لاوروف گفت کشورهايی که به دنبال يافتن راه حلی برای موضوع هستند بايد اتحاد و يکدستی خود را حفظ کنند، اما «هر مرحله ای برای مذاکره آماده باشند.»


«ایران به قطعنامه عمل نخواهد کرد»


محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در سياهکل بار ديگر اشاره کرد که ايران در نظر ندارد به قطعنامه ۱۷۳۷ عمل کند.


علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفته است پیام علی لاریجانی در دیدار با البرادعی این بوده که ایران حاضر به انعطاف نشان دادن است

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا پيش از جلسه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که در تاريخ ۵ تا ۹ ماه مارس در وين برگزار می شود، اقدامی نخواهد کرد. اين مساله امکان از سر گيری مذاکرات را يکسره از بين نبرده است.


مذاکرات علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و محمد البرادعی يک روز پيش از پايان مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران، به نتيجه مشخصی نرسيد.

با اين حال علی اکبر ولايتی مشاور آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در امور بين المللی به روزنامه لوموند گفته است که پيغام آقای لاريجانی به محمد البرادعی اين بوده که ايران برای يافتن زمينه بحث و مذاکره انعطاف پذير است، «اما نمی توان راه حل را از قبل ديکته کرد.»


از نظر غرب انعطاف از سوی ايران بدين معنی است که اين کشور فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در می آورد.


يکی از پيشنهادهايی که علی لاريجانی عنوان کرده اين است که ايران اورانيوم را تنها ۴ درصد (در حد لازم برای توليد سوخت هسته ای) غنی کند.


اما قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است که به همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم پايان دهد.


XS
SM
MD
LG