لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

ارتش آمريکا: دستگيرشدگان اربيل با بستگان خود ملاقات می کنند


ارتش آمریکا می گوید دستگیر شدگان اربیل، از افراد سپاه قدس بوده اند
ارتش آمریکا می گوید دستگیر شدگان اربیل، از افراد سپاه قدس بوده اند

ژنرال ويليام کالدول، سخنگوی نيروهای نظامی آمريکايی در عراق روز چهارشنبه نهم ماه مه اعلام کرد که اعضای خانواده ايرانی هايی که در روز ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۵، توسط نيروهای ائتلاف در اربيل دستگير شده اند، به زودی با آنها ملاقات می کنند.


ارتش آمريکا می گويد اين پنج نفر در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و از شورشيان و شبه نظاميان عراق حمايت می کرده اند.


ژنرال کالدول روز چهارشنبه در يک کنفرانس خبری در بغداد همچنين گفت که نام اعضای خانواده بازداشتی ها که قرار است با آنها ملاقات کنند، در اختيار صليب سرخ قرار گرفته و اين ملاقات به زودی انجام می شود.


او درباره اين ملاقات گفت: «مثل هر کس ديگری که بخواهد با يک بازداشتی ملاقات کند....آنها هم اجازه ديدار و گفت و گو خواهند داشت.»


بازداشتی ها در محل نامشخصی نگه داشته می شوند.


«نبود مصونيت ديپلماتيک»


نيروهای آمريکايی در دفتر ايران در اربيل واقع در کردستان عراق، در روز ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۵، شش نفر را دستگير کردند که يکی از آنها آزاد شد و پنج نفر ديگر هنوز در بازداشت به سر می برند.


آمريکا می گوید بازداشت شدگان اربیل، از افراد سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در عراق فعاليت دارد هستند

جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که دفتر اربيل «کنسولگری» بوده و افراد شاغل در آن «ديپلمات» هستند.


اما نيروهای آمريکايی گفته اند بازداشت شدگان، از افراد سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در عراق فعاليت دارد.


اتهام دستگيرشدگان اربيل اين است که در تجهيز و سازماندهی نيروهای شبه نظامی برای برهم زدن اوضاع امنيتی عراق دست داشته اند.


هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، پس از دستگيری ايرانی ها در اربيل اعلام کرد که آن دفتر، يک کنسولگری نبوده و دفتر رايزنی روابط ايران بوده که ماموران و کارکنان آن، «مصونيت ديپلماتيک» ندارند.


XS
SM
MD
LG