لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

احتمال محاکمه‌ نخست وزير ترکيه‌ به علت محترم خواندن اوجلان


به علت محترم توصیف کردن اوجلان، ممکن است نخیت وزیر ترکیه محاکمه شود
به علت محترم توصیف کردن اوجلان، ممکن است نخیت وزیر ترکیه محاکمه شود

دادستانی کل دادگاه‌ جمهوری آنکارا بررسی و تحقيق درباره‌ سخنان رجب طيب اردوغان را در يک راديوی ترک زبان در استراليا آغاز کرده‌ است.


دنيز بايکال رهبر حزب جمهوری خواه‌ مردم و شمار ديگری از ملی گرايان سرشناس ترکيه‌، عليه‌ نخست وزير اقامه‌ دعوا کرده‌ و خواستار محاکمه‌ او شده‌اند.


به‌ گفته‌ی ملی گرايان رجب طيب اردوغان در ۱۴ ژانويه‌ سال ۲۰۰۰ در جريان گفت و گو با راديوی ترک زبان استاليا در پاسخ به‌ سووالی که‌ عبدالله‌ اوجلان چرا بايد به خاطر عقايدش زندانی شود، گفته‌ است «محترم اوجلان به دليل عقايدش زندانی نيست.»


رجب طيب اردوغان در رابطه‌ با اقامه‌ دعوای ملی گرايان عليه‌ او، آنها را تجارهای مفلسی خوانده‌ که‌ کاری به‌ کارشان ندارد.


دنيز بايکال رهبر حزب جمهوری خواه‌ مردم و شمار ديگری از ملی گرايان سرشناس ترکيه‌، عليه‌ نخست وزير اقامه‌ دعوا کرده‌ و خواستار محاکمه‌ او شده‌اند

عبدالله‌ گل وزير امور خارجه‌ و جميل چيچک وزير دادگستری نيز اتهامات وارده‌ به‌ آقای اردوغان را تکذيب کرده‌اند.


به‌ گزارش خبرگزاری نيمه‌ رسمی آناتولی، حکمت اونن دادستان دادگاه‌ جمهوری آنکارا گفته است اگر ثابت شود نخست وزير با احترام از اوجلان ياد کرده‌، دستور محاکمه‌ وی برای تصويب به‌ پارلمان ارجاع می شود.


ملی گرايان ترکيه‌ ادعا می کنند که نوار صدای اردوغان را که‌ از اوجلان با احترام ياد کرده‌ در اختيار دارند. در صورت صحت اين ادعا رجب طيب اردوغان با مشکلی جدی مواجه‌ خواهد شد.


ملی گرايان ترک طی چند سال گذشته‌ بيش از ۴۰ تن از اعضای کرد احزاب سياسی و مقامات شهرداری های مناطق کردنشين را به دليل استفاده‌ از واژه‌ «آقا» و «محترم» نسبت برای عبدالله‌ اوجلان محاکمه‌ و مجازات کرده‌اند.


طرح شکايت از اردوغان در شرايطی است که‌ ۱۷ ماه‌ آوريل آينده‌ انتخابات رياست جمهوری ترکيه‌ در پارلمان اين کشور برگزار می شود.


در حالی که‌ هنوز رجب طيب اردوغان کانديداتوری خود را اعلام نکرده‌، اما رسانه‌ها او را به عنوان کانديدای حزب حاکم حزب عدالت و توسعه‌ برای احراز مقام رياست جمهوری معرفی می کنند.


در صورتی که‌ روشن شود آقای اردوغان، از رهبر پ ک ک با احترام ياد کرده‌، حزب حاکم، به‌ رغم در دست داشتن اکثريت پارلمانی، نمی تواند رجب طيب اردوغان را به عنوان رييس جمهور انتخاب کند.


XS
SM
MD
LG